وبلاگ

پکیج دیواری چگونه کار می‌کند؟

پکیج دیواری
فنی ـ مهندسی

پکیج دیواری چگونه کار می‌کند؟

امروزه آبگرم‌کن های دیواری یا اصطلاحا پکیج دیواری پراستفاده‌ترین نوع آبگرم‌کن‌های گازی هستند. دلیلش ساده است، اولاً آبگرم‌شان هیچ وقت تمام نمی‌شود و از لحاظ مصرف انرژی بهینه هستند. اما آبگرم‌کن دیواری چگونه کار می‌کند.

پکیج دیواری

پکیج دیواری وسیله‌ای است که امروزه در اکثر خانه‌ها وجود دارد؛ و آب گرم مصرفی خانه‌ها از این طریق تولید می‌شود. پکیج دیواری بر خلاف آبگرمکن‌های مخزنی، تقریباً به صورت فوری آب گرم مورد نیاز را گرم می‌کند و به جاهایی که آب گرم مورد نیاز است می‌فرستد.

شاید بپرسید پس تفاوت پکیج و آبگرمکن چیست؟ در واقع، مزیت پکیج در این است که می‌تواند آب را در یک مدار بسته تا دمای مشخصی گرم کند و بر همین اساس جایگزین موتورخانه و تجهیزات حجیم آن شده است. پکیج، ایجاد سیستم گرمایش مرکزی با رادیاتور یا گرمایش از کف را بسیار راحت و در دسترس کرده است.

در این جا به صورت کامل طرز کار پکیج دیواری و وظیفه قطعات مختلف آن را توضیح می‌دهیم.

پکیج دیواری

قطعات مهم در نحوه کار پکیج

در بحث تعمیر پکیج، بطور مفصل قطعات پکیج شرح داده شده است. اما برای مرور سریع در زیر لیست برخی اجزا که در درک نحوه کار پکیج مؤثرند به همراه کارکرد آنها آورده‌ شده است:

  • واحد کنترل الکترونیکی یا همان برد پکیج : مانند مغز دستگاه است و عملکرد سایر اجزا را با دستورات به موقع و ایمنی بالا کنترل می‌کند.
  • سنسور جریان آب : باز بودن شیر آب را اعلام می‌کند.
  • جرقه زن : با دستور برد برای ایجاد شعله جرقه ایجاد می‌کند.
  • مبدل حرارتی : یک قطعه فلزی با پره‌ها و لوله باریک مارپیچ است که آب، برای گرم شدن، از آن عبور می‌کند.
  • الکترود تشخیص شعله : وجود شعله در مشعل را تشخیص می‌دهد تا درصورت نبود شعله، برد فرمان قطع جریان گاز را بدهد.
  • پمپ چرخش آب : فشار آب در لوله کشی پکیج را کنترل می‌کند.
  • ترموستات : با پایش دمای آب، میزان گاز ورودی به مشعل را تنظیم می‌کند.

اجزای برد الکترونیک در نحوه عملکرد پکیج

بُردِ پَکیج رو ابتدا به چند قسمت تقسیم میکنیم:

۱:اُلگوریتمِ بُرد یا همون برنامهِ بُرد

۲:اَجزا و قطعاتِ بُرد

۳:حِفاظت های تَعبیه شده در بُرد

۴:وایرینگِ برد

پکیج دیواری

تشریح قسمت های برد الکترونیک پکیج :

اُلگوریتمِ برد :

اولین کاری که برد انجام میدهد، کنترل ورودی های خود هست، اَعَم از ntcها (اِن تی سی ها)، پِرشِر مِترِ آب و پِرشِر مِترِ هوا

برای تست پرشر متر هوا که مهمترین سنسور پکیج هست، برد الکترونیک، ابتدا فَن را روشن میکند، سپس منتظرِ وصل شدنِ پِرشِرْ می‌ماند، به محض وصل شدن پِرشِر هوا، فن را خاموش میکند و منتظر قطع شدن پرشر هوا می‌شود، همانطور که میدانید پرشر هوا بوسیله شیلنگی که به شیپوری فن متصل است، زمانی که فن روشن می‌شود، با قدرت بادی که توسط فن تولید می‌شود، دیافراگمِ پرشر، وصل شده و زمانی که فن خاموش میشود و بادی از شیلنگ خارج نشود، پرشر قطع می‌شود.

وقتی پرشر قطع شد، برد الکترونیک مجدد فن را روشن می‌کند، لازمه بدونید این قطع و وصل شدنِ فن که بیشتر در پکیج هایِ ساخت شرکت ایران رادیاتور طراحی شده است، به منظور ایمنی بیشتر و اطمینان از عملکرد صحیح پرشر هوا می‌باشد،

در نهایت وقتی فن شروع به کارکردِ دایمی می‌کند، به مدتِ ۱۰ تا ۱۵ ثانیه فن کار میکند، که اصطلاحا مَرحله پیش تَخلیه نام دارد.

مرحله پیش تخلیه به این دلیل هست که، احتمالا اگر گازهایی در محفظهِ احتراق وجود دارد، تخلیه شود تا باعث انفجار در زمان جرقه نشود.

مزایای کارکرد پکیج دیواری

1.استقلال واحدهای مسکونی از یکدیگر
2.استقلال هر واحد مسکونی در تامین آب گرم مصرفی و گرمایش محیط
3.عدم نیاز به احداث موتور خانه ی مرکزی
4.امکان کنترل سیستم در داخل ساختمان
5.عدم هزینه شارژ ماهانه و تعمیر و نگهداری
6.سهولت در نصب ، راه اندازی ، سرویس و نگهداری
7.راندمان بالاتر نسبت به موتور خانه مرکزی
8.امنیت بالاتر بخاطر و جود سنسورهای آب گرم مصرفی و شوفاژ و سنسور دود و …….
9.عدم اشغال فضای مفید در ساختمانها
10.ابعاد کوچک، تقریبا به اندازه یک دستگاه آبگرمکن دیواری معمولی
11.تنظیم دما به میزان دلخواه
12.تامین آب گرم دائم و فراوان در کمترین زمان و جلوگیری از اتلاف انرژی
13.هر زمان که شما به آب گرم نیاز داشته باشید دستگاه روشن می شود و در مواقع دیگر خاموش است
14.ایمنی کامل (دستگاه به صورتی طراحی گردیده که هیچ خطری را متوجه مصرف کننده آن نمی سازد)
15.عملکرد مطمئن (تامین گرمایش واحدهای مسکونی تا متراژ حداکثر 350 متر مربع به صورت کامل )
16.کارکرد آرام و بدون صدا
17.راندمان حرارتی بالا همزمان با صرفه جویی در مصرف سوخت
18.کوتاه شدن مسیر لوله های انتقال آب گرم رادیاتور و آب گرم مصرفی به محل مورد نظر و در نتیجه جلوگیری از اتلاف انرژی و زمان

پکیج دیواری

پکیج با برق کار میکند یا گاز؟

شاید برایتان سوال باشد که پکیج با برق کار میکند یا گاز؟ بطور کلی پکیج برای گرم کردن آب، همزمان به برق و گاز نیاز دارد. البته بسته به نوع مصرف انرژی، ممکن است پکیج دیواری آب را با مصرف برق گرم کند. بنابراین پکیج برقی، فقط با برق و پکیج گازی همزمان با برق و گاز کار میکند.

در برخی مدل‌های پکیج دیواری، با استفاده از جریان آب توسط یک توربین، برق مورد نیاز کارکرد برد الکترونیکی پکیج تأمین می‌شود. بنابراین این مدل پکیج‌ها تنها به منبع سوخت گازی وصل می‌شوند.

اگر آب قطع شود پکیج کار می کند؟

گفتیم وقتی شیر آب گرم در جایی از واحد مسکونی باز می‌شود، پکیج روشن شده و گرمای مورد نیاز برای رساندن آب سرد به دمای مشخص را تأمین می‌کند. بنابراین با باز شدن شیر آب، سنسورها وجود جریان آب را تشخیص داده و پکیج کار خود را انجام می‌دهد. اگر آب قطع شود، وقتی شما شیر آب را باز کنید، آبی جریان پیدا نکرده و در نتیجه پکیج روشن نمی‌شود.

اما این سوال، بیشتر در حالتی معنا دارد که لازم است در فصل سرد سال که معمولاً شوفاژ همیشه روشن است، پکیج دیواری نیز معمولاً باید روشن باشد تا نیاز آب گرم شوفاژ را تأمین کند. بنابراین سوال اصلی اینست که در حالت زمستانی با قطع شدن آب، پکیج آب مدار گرمایش در لوله کشی رادیاتورها را گرم می‌کند؟

جواب بله است. تا زمانی که فشار آب درون مدار در محدوده مجاز (بین 1/5 تا 2) باشد، پکیج کار خود را انجام می‌دهد و آب را تا دمای تنظیم شده گرم می‌کند.

فکر خود را اینجا بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + چهار =