وبلاگ

برد یخچال چیست؟و نحوه عملکرد آن در یخچال فریزر

برد یخچال
فنی ـ مهندسی

برد یخچال چیست؟و نحوه عملکرد آن در یخچال فریزر

برد اصلی در یخچال فریزر ها یکی از مهم ترین قطعات می‌باشد، زیرا برد اصلی است که کار موتور یخچال را کنترل می‌کند، به این صورت که سنسور ها در یخچال فریزر، دمای یخچال را اندازه گیری کرده و آن را به برد اصلی گزارش می‌دهند، حال اگر دمای یخچال از دمایی که شما تنظیم کرده اید، بالاتر باشد، برد اصلی موتور یخچال را روشن می‌کند تا زمانی که دمای یخچال به دمایی که شما تنظیم کرده اید برسد.

بنابراین بروز هرگونه ایراد در برد اصلی اختلالاتی را در سیستم سرمایشی یخچال به وجود می‌آورد و باید فوراً آن را تعمیر کنید.

همانطور که می‌دانید با پیشرفت تکنولوژی، لوازم خانگی نیز پیشرفت ها و تغییراتی داشته اند. یخچال فریزر ها نیز دارای تغییراتی بوده اند از جمله اینکه ترموستات و کنترل کننده های فیزیکی را حذف کرده و به جای آنها از برد الکترونیکی استفاده می‌کنند.

همچنین در ساید بای ساید  های امروزی تایمر دیفراست که مشخص می‌کرد یخچال جه زمانی باید شروع به ذوب کردن برفک ها کند، حذف شده و این کار توسط برد الکترونیکی انجام می‌شود که این امر سبب کاهش مصرف برق در یخچال های امروزی شده است.

برد یخچال

همانطور که بالاتر گفتیم، سنسور ها در ساید بای ساید های امروزی، دمای یخچال را به برد الکترونیکی گزارش می‌دهند، حال برد الکترونیکی با توجه به دمایی که از سنسور ها دریافت کرده و دمایی که شما تنظیم کرده اید، فرمان لازم را صادر می‌کند.

برد الکترونیکی یخچال را به عنوان مغز یخچال نیز می‌شناسند که موتور یخچال و همچنین فن های یخچال را کنترل می‌کند. پس برد اصلی در یخچال تاثیر مهمی در سیستم سرمایشی یخچال دارد.

البته تنها کار برد الکترونیکی یخچال، کنترل کردن موتور یا فن های یخچال نیست، بلکه یخچال های جدید دارای برد های الکترونیکی تخصصی و پیشرفته ای هستند که قطعاتی مثل : موتور یا کمپرسور یخچال، فن یخچال، المنت، درب یخچال فریرز، یخساز، سنسور ها و… را کنترل می‌کنند.

بنابراین تعمیر برد اصلی یخچال حتماً باید توسط تکنسیت متخصص در این امر انجام شود و اگر دانش فنی کافی برای این کار را ندارید بهتر است از باز و بسته کردن بخش های مختلف یخچال خودداری کنید.

انواع سنسور در یخچال فریزر:

سنسور NTC وظیفه : انتقال سرما

اکثراً بیشتر سنسورهای یخچال از نوع سنسورNTC می باشد.

سنسور PTC. وظیفه : افزایش دما را نشان میدهد.

به صورت خلاصه و مفید جدول خاصی دارد که بیان کرده است در دمای معینی مقدار جریان را عبور می دهد، بنابراین واحد اندازه گیری سنسور ها را کیلو اهم تعیین کرده اند که توسط تکنسین با مولتی متر اهم متر قابل اندازه گیری می باشد برای هر دستگاه سنسور فابریک و مشخص شده ای برای خودش بر مبنای کیلو اهم خریداری و نصب گردد تا برد بتواند گزارش صحیح و پردازش مناسب داشته باشد.

برد یخچال

علائم خرابی برد یخچال فریزر

شاید برای شما سوال باشد که چگونه متوجه شویم مشکل از برد الکترونیکی یخچال است؟ انواع روش‌های شناخت ایرادات مرتبط با برد یخچال برای اقدامات به موقع جهت تعمیر برد یخچال به صورت زیر است. 

یک سری کد خطا بر روی یخچال نمایان می‌شود:

 این خطا در حین انجام کار و با کد مشخصی در انواع برند‌های یخچال برای نشان دادن خرابی در برد الکتریکی قابل مشاهده است. بعنوان مثال می‌توان چندین کد خطا در هنگام خرابی برد یخچال را بصورت زیر معرفی کرد:

  • کد ارور HSR در یخچال جنرال استیل نشاندهنده‌ی خرابی برد الکتریکی در این نوع یخچال است.
  • کد خطای F1 C یا 1 و یا F10 g بیانگر معیوب بودن برد یخچال سامسونگ است.
  • یخچال ال جی با کد ارور ER FR  خرابی و نیاز به تعمیر برد یخچال را هشدار می‌دهد.
  • یخچال ویرپول با کد خطای 08 خرابی برد الکتریکی یخچال را اعلام می‌کند.
  • یخچال اسنوا : کد خطاهای F2 F3 F4 F6

یخچال روشن نمی شود:

ممکن است در هنگام روشن کردن یخچال با این مشکل مواجه شده باشید که یخچال اصلا روشن نشود. در این حالت ابتدا جریان برق ورودی به یخچال را بررسی و از سلامت سیم و پریزی اتصالی برق یخچال اطمینان حاصل کنید. در صورتی که مشکل حل نشد به احتمال قوی برد یخچال خراب شده است. این تشخیص به این دلیل صورت می‌گیرد که اگر ایراد از موتور یخچال باشد حداقل تا مرحله Start پیش می‌رود.

تعمیر موتور یخچال با بررسی وضعیت برد کنترل شروع شده و این خود نشاندهنده‌ی اهمیت بالای این قطعه در یخچال است. بنابراین در کنار اقدامات محافظتی مثل ترمیم رنگ در یخچال یا بررسی و رسیدگی به وضعیت و تعویض لاستیک درب یخچال باید نسبت به شرایط عملکردی یخچال در بخش‌های اصلی حساس و دقیق باشید.

علی رغم تعویض قطعه معیوب باز مشکل پا برجاست:

ممکن است با وجود تعمیر قطعه خراب شده در یخچال باز با ایراد در نحوه عملکرد آن مواجه هستید، به احتمال زیاد چیپ مخصوص این قطعه که بر روی برد یخچال قرار دارد آسیب دیده است. در این حالت باید وضعیت برد یخچال مورد بررسی قرار گیرد. در این حالت با تعمیر برد یخچال بیشتر ایرادات مشاهده شده قابل رفع است.

یخچال به صورت خودکار روشن و خاموش می شود:

از ایرادتی که بطور مستقیم بیانگر خرابی و نیاز به تعمیر برد یخچال است، روشن و خاموش شدن خود به خود یخچال در حین کار است. در این حالت نیاز به تعمیر برد یخچال فریزر به دلیل امکان آسیب جدی به موتور یخچال بیش از موارد دیگر حس می‌شود.( از برق کشیدن یخچال به مدت طولانی)

برد یخچال

مراحل تعویض برد الکترونیکی یخچال :

  1. یخچال را از برق بکشید و کمی صبر کنید.
  2. یخچال فریزر را جلو بکشید تا به پشت یخچال دسترسی داشته باشید.
  3. حال طوری یخچال را قرار دهید که به برد الکترونیکی یخچال دسترسی داشته باشید.
  4. اکنون باید پوشش برد الکترونیکی یخچال را جدا کنید.
  5. توجه داشته باشید که برد الکترونیکی در یخچال فریزر های مختلف، در جا های متفاوتی قرار می‌گیرد مانند پشت یخچال فریزر یا داخل یا در دیواره ها و… که می‌توانید محل قرارگیری آن را در دفترچه یخچال پیدا کنید.
  6. با استفاده از پیچ گوشتی، پوشش برد الکترونیکی را جدا کنید.
  7. اکنون از اتصالات سیم های برد الکترونیکی یک عکس بگیرید تا در هنگام نصب برد جدید با مشکل مواجه نشوید.
  8. حال سیم های را جدا کنید.
  9. ممکن است برای جدا کردن اتصالات برد الکترونیکی به انبر دست نیاز داشته باشید.
  10. سپس به آرامی برد الکترونیکی را خارج کنید. برای خارج کردن آن باید به آرامی قفل های پلاستیکی را باز کنید.
  11. سپس برد الکترونیکی جدید را سر جای خود قرار دهید و قفل های پلاستیکی را وصل کنید.
  12. حال با استفاده از عکسی که تهیه کردید، اتصالات سیم ها را برقرار کنید.
  13. حال پوشش برد الکترونیکی را سر جای خود قرار دهید.
  14. و سپس یخچال را به جای خود برگرانید و آن را به برق وصل کنید.

فکر خود را اینجا بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × دو =