وبلاگ

چگونگی دریافت مدرک فنی و حرفه ای

مدرک فنی و حرفه ای
توسعه فردی

چگونگی دریافت مدرک فنی و حرفه ای

سازمان آموزش فنی حرفه ای کشور ، یکی از سازمان های وابسته به وزارت کار و امور اجتماعی کشور است که از سال 1359 با ادغام سه نهاد آموزشی و با هدف ارائه آموزش های عملی به کارجویان ، تاسیس شده است. در این سازمان ، دوره های متنوعی در حال برگزاری هستند و تعداد زیادی از آموزشگاه ها و مجتمع های آموزشی سراسر کشور زیر نظر این سازمان فعالیت می کنند.

آزمون های فنی حرفه ای در سه دسته کلی قرار دارند :

  • آزمون ادواری : این آزمون برای آن دسته از متقاضیانی برگزار می شود که دارای حرفه و مهارت خاصی هستند و می خواهند بدون شرکت در کلاسهای آموزشی و تنها از طریق شرکت در آزمون ، گواهینامه مربوط به حرفه و تخصص خود را دریافت نمایند. رشته های آزمون ادواری فنی و حرفه ای در 4 خوشه صنعت ، خدمات ، فرهنگ و هنر و کشاورزی دسته بندی می شود و بسیار متنوع هم هستند.
  • آزمون هماهنگ : آزمون هماهنگ مربوط به کارآموزان مراکز دولتی و آزاد خصوصی و همچنین کارآموزان واحد های روستایی و معرفی شدگان اتاق اصناف است.
  • آزمون تفاهم نامه صنایع دستی و صنعت ساختمان : این آزمون به منظور ارائه مدرک به کسانی برگزار می شود که از اداره میراث فرهنگی معرفی شده اند. همچنین شرکت کنندگان آزاد در حرفه های ساختمانی درجه 2 و 3 نیز می توانند مدرک این آزمون را دریافت نمایند.

مراحل و نحوه گرفتن مدرک فنی حرفه ای

ثبت نام تمام دوره های آموزشی سازمان فنی حرفه ای کشور در سایت www.portaltvto.com انجام می گیرد. علاقه مندان باید با ورود به این سایت ، از دوره های آموزشی که برگزار می شوند و همچنین مراکز معتبر و مورد تایید سازمان مطلع شوند و سپس با واریز هزینه ، ثبت نام خود را انجام دهند. لیست مراکز آموزشی معتبر در سایت مذکور موجود هستند و شما می توانید با توجه به استان محل سکونت خود ، حرفه مد نظرتان را در سایت جستجو کنید تا اسامی مراکزی که برای این حرفه دوره آموزشی برگزار می کنند ، نمایش داده شوند.

مدرک فنی و حرفه ای

7 مرحله کلی برای گرفتن مدرک فنی حرفه ای ، به صورت زیر است :

  1. پیدا کردن یک موسسه معتبر دارای مجوز از سوی سازمان فنی و حرفه ای
  2. ثبت نام در حرفه و مرکز آموزشی انتخابی از طریق تماس با آموزشگاه
  3. حضور در کلاسهای تئوری طبق زمانبندی تعیین شده توسط آموزشگاه
  4. حضور در کلاسهای عملی طبق زمانبندی تعیین شده توسط آموزشگاه
  5. شرکت در آزمون کتبی و کسب نمره قبولی
  6. شرکت در آزمون عملی و کسب نمره قبولی
  7. دریافت مدرک رسمی فنی و حرفه ای

ترجمه مدرک فنی و حرفه ای

گواهی نامه های مهارت فنی و حرفه ای از مدارک معتبر آموزشی و نشان‌ دهنده‌ مهارت افراد در یک رشته هستند و شما برای مهاجرت، علاوه بر ترجمه رسمی مدارک تحصیلی و آکادمیک، قادرید مدارک صادره از سازمان فنی و حرفه ای را نیز ترجمه کنید و از مزایای این مدارک در کشورهای دیگر بهره‌ مند شوید. بدین منظور شما به تبدیل مدرک فنی حرفه ای بین المللی نیاز دارید. تا به مدرک معتبر فنی حرفه ای تبدیل شود‌.

ترجمه رسمی مدارک فنی حرفه ای با مهر مترجم رسمی قوه قضاییه تنها ارائه‌ اصل مدرک لازم و کافی است. اما در صورتی که به تاییدات دادگستری و وزارت امور خارجه نیاز دارید، این گواهی ها باید به تایید سازمان فنی و حرفه ای کشور برسد و صحت اعتبار آن ها دوبارا تایید شود. توجه کنید که قبل از دریافت تاییدیه سازمان فنی و حرفه ای باید به یک دارالترجمه رسمی مراجعه کرده و گواهی درخواستی جهت تایید اصل گواهی دریافت کنید. این گواهی باید روی سربرگ دارالترجمه و ممهور به مهر دفتر دارالترجمه باشد.

از ابتدای سال ۱۳۹۲ درخواست تایید به سازمان فنی و حرفه ای فقط باید بوسیله دارنده گواهی نامه یا یکی از بستگان درجه اول وی صورت بگیرد و در غیر این صورت فرد مراجعه کننده باید از جانب صاحب سند وکالت نامه رسمی داشته باشد. در غیر اینصورت سازمان فنی و حرفه ای از تایید گواهینامه خودداری خواهد کرد.

درگذشته تایید اصالت به شکل نامه نگاری صورت می گرفت و دارالترجمه در قالب یک نامه از سازمان فنی و حرفه‌ای درخواست می کرد که اصالت گواهی مهارت فنی و حرفه‌ای را تایید کند و سازمان فنی و حرفه ای طی یک نامه خطاب به دارالترجمه یا مرکز تایید اسناد امور مترجمان رسمی قوه قضاییه اصالت گواهی را تایید می کرد و ترجمه رسمی گواهی مهارت فنی و حرفه‌ای به همراه نامه  تایید اصالت سازمان فنی و حرفه‌ای جهت اخذ تاییدات به دادگستری و وزارت امورخارجه ارسال می شد.

اما در حال حاضر استعلام اصالت گواهی مهارت فنی و حرفه ای توسط سایت رسمی سازمان فنی و حرفه ای کشور امکان پذیر است. ترجمه رسمی گواهینامه فنی و حرفه ای به همراه پرینت استعلام اخذ شده از سایت سازمان فنی و حرفه‌ای کشور به منظور تاییدات دادگستری و وزارت امورخارجه ارسال می شود.

بر طبق دستورالعمل تایید اسناد و مدارک قوه قضاییه، گواهی نامه های مهارت فنی و حرفه ای صادره از سازمان فنی و حرفه ای با ارائه تاییدیه استاندارد صادره از سازمان فنی و حرفه ای قابل ترجمه و تایید می باشد. همچنین اصل کارت مربی گری صادره از سازمان فنی و حرفه ای قابل ترجمه و تایید است و اگر در کارت مزبور مدرک تحصیلی ذکر شده باشد، ارائه اصل آن مدرک تحصیلی الزامی است.

چطور بهترین آموزشگاه فنی حرفه ای را انتخاب کنیم؟

انتخاب بهترین آموزشگاه فنی یکی از مهم ترین مراحل برای دریافت مدرک فنی حرفه ای می باشد. زیرا در صورت انتخاب نامناسب ضمن هدر دادن هزنیه، زمان خود را نیز از دست می دهید. یک آموزشگاه تخصصی فنی حرفه ای ویژگی هایی دارد که در ادامه به بررسی این ویژگی ها می پردازیم.

  • به صورت عملی و در کارگاه های مجهز به آموزش مفاهیم بپردازد.
  • از اساتید متخصص و حرفه ای بهره گیرد.
  • سرفصل های آموزشی کاملی داشته و به صفر تا صد مطالب بپردازد.
  • زیر نظر سازمان فنی حرفه ای فعالیت داشته باشد.
  • امکان بازآموزیی رایگان داشته باشد.
  • پشتبانی مناسبی داشته باشد.

راهنمای دریافت گواهینامه از سایت portaltvto.com

برای دریافت گواهینامه از سایت portaltvto.com ، وارد سایت شوید و سپس بر روی گزینه صدور گواهینامه کلیک کنید.

How to get a professional technical degree

با وارد شدن به بخش صدور گواهینامه ، به سامانه پرداخت آنلاین هدایت می شوید. در این مرحله ابتدا باید کد ملی و نوع آزمون خود را تعیین نمایید و با زدن دکمه جستجو ، منتظر بمانید تا اطلاعات شما نمایش داده شود.

How to get a professional technical degree 1

با نمایش مشخصات ، شماره شناسایی خود را درج نمایید و سپس بر روی گزینه کارگاهی که قصد پرداخت هزینه آن را دارید ، کلیک نمایید. در مرحله بعدی می بایست هزینه مربوطه را توسط کارت بانکی عضو شبکه شتاب پرداخت کنید و سپس دوباره به صفحه اول سامانه برگردید و وارد بخش استعلام گواهینامه شوید و گزینه چاپ گواهینامه را انتخاب کنید تا صادر شود.

How to get a professional technical degree

انواع مدرک فنی حرفه ای

مدارک ارائه شده از سوی سازمان فنی حرفه ای گوناگون بوده و به دسته زیر تقسیم می شوند:

  • مدرک رسمی فنی حرفه ای
  • مدرک مورد تایید فنی حرفه ای
  • مدرک گذر مهارت فنی حرفه ای
1.مدرک رسمی فنی حرفه ای

مدرک رسمی فنی حرفه ای بالاترین سطح اعتبار را در میان مدرک فنی داشته و به دلیل داشتن کد بین المللی آموزش در 186 کشور معتبر دنیا دارای اعتبار است.

بنابراین در صورتی که قصد گرفتن مدرک فنی حرفه ای برای مهاجرت را دارید با داشتن این مدرک می توانید برای دریافت ویزا کاری اقدام کنید.

برخی از مهم ترین ویژگی های مدرک رسمی عبارتند از:

  • این مدرک قابل ترجمه رسمی می باشد.
  • در صورت دریافت این مدرک می توانید برای دریافت تسهیلات بانکی اقدام کنید.
  • با داشتن این مدرک می توانید برای دریافت مجوز اقدام کنید.  
  • با داشتن این مدرک می توانید کارت مربیگری دریافت کنید.
2.مدرک مورد تایید فنی حرفه ای

این مدرک از سوی سازمان های و آموزشگاه های آزاد مورد تایید سازمان فنی حرفه ای صادر می شود و دارای اعتبار مدرک رسمی نمی باشد. در مدرک مورد تایید فنی حرفه ای نام و آرم آموزشگاه و مدیر موسسه همراه با آرم سازمان فنی حرفه ای قرار می گیرد.

صدور این مدرک به مدت زمان یک تا دو هفته ای نیاز دارد. این مدرک قابل استعلام نبوده و امکان دریافت وام بانکی نیز ندارد.

مدرک فنی و حرفه ای

3.مدرک گذر مهارت فنی حرفه ای

مدرک گذر مهارتی پایین ترین سطح اعتبار را در میان مدرک فنی دارد و جز مدارک غیر رسمی می باشد. این مدرک به طور معمول هنگام شرکت در دوره های چند ساعته یا سمینار یا کارگاه های چند ساعته توسط آموزشگاه های آزاد به کارآموزان ارائه می شود و نشان دهنده حضور شما در سمینار، کارگاه و همایش است.

فکر خود را اینجا بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × یک =