وبلاگ

برد ماشین لباسشویی چیست و چه انواعی دارد؟

برد ماشین لباسشویی
فنی ـ مهندسی

برد ماشین لباسشویی چیست و چه انواعی دارد؟

برد ماشین لباسشویی را میتوانیم مغز دستگاه نام ببرید، با ما در مقاله آموزش نحوه عیب یابی و رفع عیب برد لباسشویی در مرکز آموزش انتخاب همراه باشید.

پیشرفت علم و فناوری زمینه ای را فراهم ساخته است که با گذشت زمان قطعات جدیدی تولید شوند. این قطعات در مقایسه با قطعات پیشین کارایی بهتری داشته و قابلیت های منحصر به فردی را در لوازم خانگی به وجود می آورند. لازم به ذکر است که این روند در ساخت ماشین های لباسشویی نیز صدق می کند. برد ماشین لباسشویی از جمله مهم ترین قطعات به کار گرفته شده در ساختار آن می باشد که پیشرفت قابل توجه تکنولوژی موجب ظهور تغییراتی در آن شده و به همین دلیل ماشین های لباسشویی جدید به نسبت نسل های پیشین خود پیشرفته تر هستند.

مراحل  انجام شستشو در لباسشویی

زمانیکه دکمه شروع یا استارت را می‌زنید، ماشین ‌لباسشویی شروع به خیساندن لباس‌های موجود در مخزن می‌کند. دستگاه با توجه به برنامه‌ای که شما برایش معین کرده‌اید آب را به یک سطح از پیش تعیین شده‌ای رسانده که در آن زمان حسگر به آن می‌گوید که سطح آب به حد دلخواه رسیده است. در این زمان، جریان آب قطع شده و مرحله همزنی شروع می‌شود.

هنگامیکه تایمر به ماشین دستور توقف همزنی را می‌دهد، مرحله چرخش شروع می‌شود که در آن کثیفی از لباس‌ها گرفته شده و آب کثیف از ماشین لباسشویی خارج می‌شود. در آخر مرحله چرخش، کامپیوتر ماشین‌لباسشویی به ماشین دستور تخلیه آب از طریق شلنگ را داده که با چرخاندن پمپ آب و مکش آن به خارج از دستگاه این عمل صورت می‌گیرد.

برد ماشین لباسشویی

چرا برد الکترونیکی ماشین لباسشویی خراب شده است؟

مشکلات مرتبط به قسمتهای مختلف دستگاه می تواند الکترونیکی و یا مکانیکی باشد تشخیص دقیق و به موقع قطعه معیوب شده و سوخته از بروز صدمات جدی در ماشین لباسشویی جلوگیری می کند. بعضی از مشکلات دیگر که می تواند برای یک دستگاه بوجود آید می تواند به دلیل استفاده نادرست از وسیله باشد .

در این قسمت به دلایلی که میتواند باعث خرابی برد الکترونیکی لباسشویی شود میپردازیم .

قطعات تشکیل دهنده برد الکترونیکی ماشین لباسشویی خازن ها و فیوزهای حساس هستند که روی برد تعبیه شده اند

  • در صورتی که برق دچار نوسان شود باعث اتصالی در خازن و سپس سوختن برد الکترونیکی ماشین لباسشویی خواهد شد.
  • همچنین اگر به دلایلی مانند کار نکردن صحیح قطعات درونی ، آب به درون ماشین نفوذ کند باعث ایجاد اتصالی در سیم پیچی داخلی می شود و  برد الکترونیکی ماشین لباسشویی می سوزد.
  • در صورت بروز چنین مشکلی خطر برق گرفتگی نیز وجود دارد (اب به داخل ماشین نفوذ کرده سیم پیچی ها اتصالی می کنند و بدنه ماشین نیز دارای برق می شود) در صورت آتش سوزی ماشین نیز برد الکترونیکی می سوزد و قابل تعمیر نیست.
  • در صورتی که مشکل از خازن و فیوزهای برد الکترونیکی باشند و قابل تعمیر ، می توان برد را تعمیر کرد.
  • اما در صورتی که برد بسوزد و قابل تعمیر نباشد ، برد جدیدی را بر روی ماشین نصب می کنند تا ماشین لباسشویی بتواند دوباره کارکرد داشته باشد و کاربر بتواند برای شستشوی البسه از آن استفاده کند.

نشانه‌های خرابی برد ماشین لباسشویی

  • ماشین لباسشویی در حین شستشو خاموش می‌شود.
  • پنل جلویی ماشین لباسشویی کار نمی‌کند.
  • در اجرای برنامه‌ها ماشین لباسشویی با مشکل مواجه است.
  • خاموش شدن پنل جلویی ماشین لباسشویی

برد ماشین لباسشویی

علائم خراب شدن خازن الکترولیتی تعبیه شده بر روی برد الکترونیکی لباسشویی و نحوه رفع مشکل

اگر مشکلات زیر برای لباسشویی شما به وجود آمد بدانید که باید اقدام به تعویض خازن نمایید :

  • اگر قصد شستشوی لباس ها در لباسشویی را دارید ولی موتور بعد از 5 ثانیه استارت و خاموش میشود بدانید که خازن باید تعویض شود.
  • اگر نور قفل درب حالت چشمک زدن پیدا کرده و دستگاه شما بعد از 5 ثانیه استارت مجدد خاموش می شود بدانید که خازن مشکل دارد.

برای رفع مشکل خازن :

  • کنترل پنل را کشیده و در نگاه اول هیچ چیز را غیر عادی نمی بینید ، اما پس از بازرسی دقیق تر، یک خازن کوچک 1000 متری با 6.3 ولت  پیدا می کنید ، کلاهک قدیمی که به مرور زمان یا بر اثر حرارت زیاد آب شده است و لحیم ان باز شده است را برداشته و به جای آن خازن جدیدی را نصب می کنید.
  • چگونگی کارکرد این مدار کنترل کمی پیچیده است اما کارایی این خازن ها با قفل درب ماشین لباسشویی در ارتباط است.
  • وقتی درب ماشین لباسشویی قفل نمی شود ماشین نمی تواند کارکرد خود را شروع کند و پیشرفتی نخواد داشت و موتور ماشین تا زمانی که تعمیرات لازم انجام نشود نمی تواند با این مشکل مواجه شود،  بنابراین عملکرد این خازن ها در مدار برد اکترونیکی ماشین لباسشویی بسیار حائز اهمیت است.

برد ماشین لباسشویی

چرا باید برد ماشین لباسشویی را تعویض و یا تعمیر کرد؟

قطعات برد ماشین لباسشویی و سایر بردهای الکترونیکی شامل تعدادی قطعات الکترونیکی ظریف و حساس از جمله خازن‌ها و فیوزها هستند که اجزای تشکیل دهنده این بردها هستند. در صورت نوسانات برق و جریان الکتریکی، هر کدام از این قطعات ممکن است دچار اتصالی شده و  سبب سوختن برد لباسشویی شما شود.

نفوذ آب به داخل ماشین لباسشویی نیز می‌تواند علت دیگر سوختن برد لباسشویی باشد. در چنین حالتی تنها گزینه شما تعویض و تعمیر برد لباسشویی است. معمولا تعمیر این قطعه زیاد امکان‌پذیر نیست و حتی برخی اوقات ممکن است هزینه تعمیر آن از قیمت برد لباسشویی بیشتر شود. اگرچه در صورت امکان، نمایندگی‌های مجاز می‌توانند تعمیر قطعه را برای شما انجام دهند.

فکر خود را اینجا بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت − پنج =