دوره تخصصی جوشکاری

دوره تخصصی جوشکاری

مرکز آموزش مهارتی انتخاب
آخرین بروزرسانی 8 مرداد 1402
0 قبلاً ثبت نام کرده اید

درباره این دوره

دوره تخصصی جوشکاری
جوشکاری اکسی استیلن یا جوشکاری اکسی گاز یکی از روش های بسیار جالب در میان انواع روش های جوشکاری است که به رغم قدیمی بودن هنوز هم کاربردهای بسیار زیادی در صنایع بزرگ و کوچک دارد. در جوشکاری اکسی استیلن، به شعله نیاز داریم، چرا که شعله نقش منبع حرارتی در جوشکاری را دارد.

برای ایجاد شعله در این روش باید سراغ گازهای سوختنی برویم که هیدروژن و استیلن رایج ترین گزینه ها برای استفاده هستند و جوشکاری به کمک آنها به ترتیب با نام های جوشکاری اکسی هیدروژن و جوشکاری اکسی استیلن شناخته می شود.

دوره تخصصی جوشکاری

برخی از افراد به این روش، جوشکاری گاز می گویند که از نظر فنی اشتباه است، چرا که در بسیاری از فرآیندهای جوشکاری که کاملاً نیز با هم متفاوت هستند، از گاز استفاده می شود و بنابراین جوشکاری گاز نمی تواند نامی منحصر به فرد برای این روش و یا روش های جوشکاری خاص دیگری باشد.

کاربردهای جوشکاری اکسی استیلن

جوشکاری اکسی استیلن یا جوشکاری اکسی گاز انواع پرکاربردی دارد :

  • لحیم کاری نرم
  • لحیم کاری سخت
  • برشکاری
  • جوشکاری نقره
  • جوشکاری طلا
  • جوش برنج

گازهای سوختنی فرآیند جوشکاری اکسی گاز

گازهای سوختنی فرآیند جوشکاری اکسی گاز که برای جوشکاری مورد استفاده قرار می گیرند، باید دارای خصوصیات ذیل باشند. ۱) دمای شعله حاصل بالا باشد ۲) سرعت احتراق زیاد باشد ۳) انرژی حرارتی بالایی تولید نماید ۴) دارای کمترین اثر مخرب بر روی جوش باشد ۵) تهیه آن ساده و ارزان باشد.

در بین گازهای موجود، گاز استیلن دارای همه خصوصیات ذکر شده می باشد و بیشتر در  فرآیند جوشکاری اکسی گاز مورد استفاده قرار می گیرد. گازهای دیگر نظیر پروپان، گاز طبیعی، گاز متیل استیلن، پروپادین، پروپیلن و … دمای بالایی تولید می نمایند. ولی سرعت احتراق آنها پایین می باشد. بعضی از گازها نیز در نسبت مناسب تنظیم شده و برای سوختن دارای خاصیت اکسید کنندگی برای جوش می باشند. گازهای فوق برای برشکاری و لحیم کاری و همچنین کارهایی که نیاز به نرخ انتقال حرارتی بالایی نمی باشد مورد استفاده قرار می گیرند.

دوره تخصصی جوشکاری

کپسول های ذخیره گاز برای استفاده در فرآیند جوشکاری اکسی گاز 

 کپسول اکسیژن برای استفاده در فرآیند جوشکاری اکسی گاز 

 از آنجایی که اکسیژن با فشار بالایی در داخل کپسول ذخیره می گردد. لذا برای ساخت کپسول از فولادی با حداقل استحکام تسلیــم 80 MPa استفاده می گردد.  کپسول اکسیژن برای استفاده در فرآیند جوشکاری اکسی گاز از طریق فرآیند اکستروژن تهیه شده و بدون درز می باشند.

ضخامت دیواره کپسول در حدود ۸ تا ۹ میلیمتر و ارتفاع آن ۱۸۰۰ میلیمتر می باشد. وزن خالی کپسول ۷۵ کیلوگرم و گنجایش آن معادل ۴۰ لیتر آب می باشد . (البتــه کپسول هایی با ظرفیت بیشتر و کمتر نیز وجود دارد در قسمت پایین کپسول یک حلقه تبدیل دایره به مرجع وجود دارد که جهت جلوگیری از غلطیدن کپسول اکسیژن در حالت خوابیده می باشد. )

کپسول استیلن برای استفاده در فرآیند جوشکاری اکسی گاز 

کپسول استیلن برای استفاده در فرآیند جوشکاری اکسی گاز از ورق فولادی و به روش جوشکاری ساخته می شود. به دلیل فشار کمتر گاز استیلن، ضخامت دیوار کپسول در حدود ۴ تا ۵ میلیمتر می باشد. متراکم کردن گاز استیلن در فشار بالای bar ۲ بسیار خطرناک بوده و امکان انفجار وجود دارد. برای ذخیره سازی بیشتر گاز استیلن در فشار بالاتر، آن را در داخل مایع استون حل می نمایند.

برای توزیع یکنواخت گاز استیلن موجود در کپسول استیلن برای استفاده در فرآیند جوشکاری اکسی گاز از مایع استون استفاده می شود . مایع استون میتواند تا ۲۵ برابر حجم خود گاز استیلن را در خود حل نماید. برای توزیع یکنواخت مایع استون در داخل کپسول و انحلال بهتر گاز استیلن، داخل کپسول استیلن از مواد استفنجی شکل پر شده است. درصد تخلخل این مواد در حدود ۸۰ تا ۷۰ درصد می باشد. کپسول گاز استیلن باید همیشه به صورت ایستاده مورد استفاده قرار گیرد تا مایع استون از داخل کپسول خارج نگردد. 

رابطه فشار با دمای گاز برای استفاده در فرآیند جوش کاربید

 فشار گاز داخل کپسول با افزایش دمای محیط، زیاد شده و با حذف کاهش دمای محیط، کم می شود.

مقدار مجاز گاز خروجی از کپسول های اکسیژن و مقدار خروجی گاز استیلن در یک ساعت نباید از حد زیر بیشتر باشد.

 الف ) ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ لیتر ب ) ۵۰۰ تا ۶۰۰ لیتر در ساعت به صورت مداوم

 در غیر این صورت باعث خروج مایع استون به همراه گاز خروجی می گردد. مقدار مجاز خروج گاز اکسیژن بین ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ لیتر در ساعت می باشد. در خروجی بالاتر امکان یخ زدگی رگلاتور اکسیژن وجود دارد.

در مواقعی که نیاز به حجم گاز مصرفی بالاتر می باشد از سیستم سانترال استفاده می شود. در این سیستم برای هر نوع گاز (اکسیژن یا استیلن) دو سری کپسول در قسمت چپ و راست زمانی که گاز در یک طرف مصرف شد، شیر آن طرف بسته شده و شیر طرف دیگر باز شده و گاز برای مصرف وارد سیستم می گردد.

حمل و نقل کپسول ها مورد نیاز برای استفاده در فرآیند جوشکاری استیلن

کپسول های مورد نیاز برای استفاده در فرآیند جوشکاری استیلن را باید همیشه با احتیاط حمل و نقل نمود و نکات ذیل را در نظر داشت .

۱) برای حمل نقل کپسول ها، در حالت خالی و یا پر کلاهک کپسول را ببندید. ۲) از وارد شدن شوک و ضربه به کپسول خودداری شود. ۳) کپسول ها را با احتیاط حمل نموده و از کشیدن غلتیدن و انداختن کپسول خودداری نمایید. ۴) برای کپسول در مسیرهای طولانی از وسایلی استفاده نمایید که مجهز به بست یا زنجیر برای نگهداری کپسول باشد. ۵) از حمل و نقل کپسول توسط زنجیر خودداری نمایید. ۶) از انتقال سیلندرهایی که دارای نشتی گاز می باشد خودداری نمایید.

3,900,000 تومان

سطح دوره
همه سطح‌ها
مدت زمان دوره 18 ساعت
موضوع

آیا می‌خواهید اعلان‌های فشاری را برای تمام فعالیت‌های اصلی در محل دریافت کنید؟