وبلاگ

شرحی بر حسابداری حقوق و دستمزد

حسابداری حقوق و دستمزد
مالی و کسب و کار

شرحی بر حسابداری حقوق و دستمزد

حسابداری بخش مهمی از هر کسب‌وکاری است، اما آیا در مورد حسابداری حقوق و دستمزد چیزی شنیده‌اید؟ حقوق و دستمزد مبلغی است که یک کسب‌وکار باید برای یک دوره معین به کارکنان خود بپردازد و معمولاً توسط بخش حسابداری یا کارگزینی یک شرکت مدیریت‌ می‌شود. در این مقاله به بیان این موضوع خواهیم پرداخت که حسابداری حقوق و دستمزد چیست، شامل چه مواردی می‌شود و ثبت سند آن چگونه است. یک نرم افزار حسابداری حرفه‌ای می‌تواند خیال شما را از همه محاسبات حقوق و دستمزد آسوده کند.

حسابداری حقوق و دستمزد چیست؟

معنی و مفهوم واژگان دستمزد و حقوق برای کسی نا آشنا و یا پیچیده نیست.

افرادی که در واحد حسابداری فعالیت می کنند و یا مسئولیت امور مالی و حسابداری را در هر شرکت و کسب و کاری بر عهده دارند ، وظیفه دارند کارکرد کارمندان و کارگران را به صورت دقیق محاسبه کرده و آن را در فرمت یک فیش رسمی که فیش حقوقی نامیده می شود به پرسنل ارائه دهند.

از آن جایی که حقوق پرسنل نیز در محاسبات مالیاتی نقش دارند ، اطلاعاتی که درباره ی حقوق و دستمزد پرداختی کارمندان وجود دارد باید به صورت ماهانه در دفاتر حسابداری شرکت ثبت شوند.

حسابداری حقوق و دستمزد

تفاوت میان حقوق و دستمزد:

حقوق: معمولا در قبال کار انجام شده توسط کارکنان اداری پرداخت می شود. مبالغ حقوق مطابق با قرارداد کاری است که میان کارگر و کارفرما بسته می شود و به صورت ماهانه پرداخت می شود.

دستمزد: هزینه ­ای است که مبنای آن ساعت کاری است و به صورت حق الزحمه و طبق ساعت کاری انجام شده، پرداخت می­شود. دستمزد در واقع نوعی پرداخت است که به کارگران از ماهر تا ساده پرداخت می شود.

اجزاء و عناصر سیستم حقوق و دستمزد کدامند؟

اجزاء و عناصر تشکیل دهنده یک سیستم حقوق و دستمزد به طور کلی و بدون در نظر گرفتن اینکه این سیستم برای موسسه بازرگانی و خدماتی و یا تولیدی طراحی شده به شرح زیر می باشد.

1- دایره کارگزینی

2- دایره ثبت ورود و خروج پرسنل

3- دایره حسابداری حقوق و دستمزد

که ما برای بررسی اجزاء و عناصر فوق الذکر به شکل کلی آنها را معرفی کرده و در ادامه بیشتر در ارتباط با آنها بحث کرده و جزئیات وظایف آنا مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهیم داد.

وظیفه دایره کارگزینی چیست؟

واحد کارگزینی در هر موسسه وظیفه تهیه و تدوین دستورالعملها و آئین نامه ای استخدامی پرسنل با رعایت و مد نظر قرار دادن قوانین کار و امور اجتماعی و سایر قوانین را بر عهده دارد و از طرفی وظایف دیگری در ارتباط یا پرسنل همچون آموزش، نحوه استفاده از مرخصی و تعیین شرح وظایف،نقل و انتقال پرسنل به سایر بخشهای موسسه و موارد مشابه را بر عهده دارد.

وظیفه دایره ثبت ورود و خروج پرسنل چیست؟

وظیفه این بخش جمع آوری اطلاعات مربط به زمان انجام کار پرسنل و در واقع حضور و غیاب هر یک از کارکنان در واحدها می باشد که به طرق و روش های خاصی این کار صورت می پذیرد.

وظیفه دایره حسابداری حقوق و دستمزد چیست؟

این دایره وظیفه تهیه و تنظیم لیست حقوق و دستمزد و تعیین مبلغ ناخالص و خالص حقوق و دستمزد قابل پرداخت به هر یک از پرسنل را به عهده دارد در واقع اسناد و مدارک حقوق و دستمزد هر یک از پرسنل و کارکنان در این دایره نگهداری می شود توجه دارید که بحث حسابداری هزینه حقوق و دستمزد در این دایره مطرح می شود.

حسابداری حقوق و دستمزد

تفاوت دستمزد اسمی و واقعی

دستمزد به دو دسته ی اسمی و واقعی تقسیم می شود که در ادامه مفهوم هر کدام بررسی خواهد شد.

  • دستمزد واقعی

آن طور که در تعاریف آمده است ، دستمزد واقعی نسبت دستمزد اسمی به سطح کلی و عمومی قیمت هاست. به بیانی دیگر دستمزد واقعی بیانگر قدرت خرید فرد است.

  • دستمزد اسمی

مقدار کلی دستمزد و پولی است که به فرد (نیروی کار) پرداخت می شود.

حسابداری حقوق و دستمزد شامل چه مواردی‌ می‌شود؟

حسابدار حقوق و دستمزد باید درآمدهای یک کارمند را در طول یک دوره مشخص محاسبه کند. این امر شامل حقوق سالانه و در صورت لزوم اضافه کاری‌ می‌شود.

در اینجا لیست کاملی از مواردی که باید هنگام محاسبه حقوق کارکنان در نظر بگیرید، آمده است:

  • دستمزد ناخالص، حقوق، پاداش و پورسانت، سود سالانه
  • کسر مالیات
  • کسر حقوق، حق بیمه و طرح‌‌های پس انداز
  • مزایای غیرنقدی کارفرما
  • حق اولاد، مسکن، خوار و بار و بن کارگری
  • ایاب و ذهاب

حسابداری حقوق و دستمزد

وظایف حسابداران حقوق و دستمزد

از جمله وظایف حسابداران در رابطه با اسناد و در روند حسابداری حقوق و دستمزد می توان به این موارد اشاره کرد:

  • توانایی صدور سند حسابداری حقوق و دستمزد
  • توانایی ثبت اسناد حسابداری مزایای نقدی و غیرنقدی
  • توانایی صدور سند حسابداری پرداخت حق بیمه، مالیات حقوق و دستمزد
  • توانایی طبقه‌بندی و تفکیک مدارک، مستندات و اسناد حسابداری
  • توانایی انجام بایگانی اسناد حسابداری، مدارک و مستندات مرتبط
  • توانایی محاسبه میزان مانده مرخصی کارکنان
  • توانایی تعدیل مبلغ مانده مرخصی کارکنان
  • توانایی صدور سند ذخیره مرخصی و بازخرید مرخصی کارکنان

اهمیت استفاده از حسابدار حقوقی

استفاده از سیستم حقوق و دستمزد و حسابدار حقوقی در شرکت و سازمان از اهمیت بالایی برخوردار است که مهمترین این موارد شامل , به وجود آوردن رابطه ای صحیح و مطلوب بین کارکنان , کارفرمایان و مقامات قانونی می باشد زیرا محاسبه و پرداخت به موقع و درست دستمزد و حقوق مهمترین عوامل در به وجود آوردن یک رابطه خوب و قابل قبول بین کارکنان و کارفرمایان است همچنین به کمک حسابدار حقوقی در شرکت می توان میزان اشتباهات در محاسبات حسابداری را به حداقل کاهش داد.

قوانین حاکم بر حقوق و دستمزد:

برای تعیین حقوق و دستمزد قوانینی وجود دارد که حسابداران بر طبق آنها اقدام به محاسبه حقوق و دستمزد کارکنان می کنند. این قوانین به شرح زیر است.

  • مبنای محاسبه حقوق و دستمزد 30 روز کاری در ماه است.
  • فرمول محاسبه حقوق و دستمزد در ماه های 31 روزه این گونه است که حقوق را بر 30 تقسیم کرده پاسخ در 31 ضرب می شود.
  • ساعت کاری هر کارمند در هفته حداقل 24 ساعت است.
  • حداقل ساعت کاری یک کارگر در طول یک ماه 220 ساعت است.
  • مبلغ اضافه کاری 40 درصد بیشتر از ساعات کاری معمولی است.
  • محاسبه 30 روز کاری با احتساب روز جمعه است که کارکنان تعطیل هستند اما هنگام محاسبه روز جمعه هم محاسبه خواهد شد.
  • ساعت شروع کار از 6 صبح و پایان ساعت کاری در ساعت 22 شب است.
  • مبنای محاسبه عیدی دوبرابر حقوق پایه است مشروط بر ان که از سه برابر حداقل حقوق دریافتی همان سال بیشتر نشود.

 

فکر خود را اینجا بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 4 =