وبلاگ

آشنایی با بازار بورس ارز

بازار بورس ارز
مالی و کسب و کار

آشنایی با بازار بورس ارز

 بازار بورس ارز از جمله بازارهای بورس است که سرمایه‌گذاران را برای ورود به این بازار ترغیب می‌کند. با توجه به اینکه این بازار از لحاظ گردش مالی بزرگ‌ترین بازار بورس بوده و دارای حجم سرمایه بسیار زیاد است، همچنین نقد شوندگی و پویایی بالایی دارد، نیاز است تا افراد اطلاعات بیشتری از این بازار به دست آورند تا بتوانند سرمایه خود را در بازارهای مختلف به‌درستی سرمایه‌گذاری کنند.
اگرچه در بازار بورس ارز با وجود مفاهیمی چون lot و margin leverage این امکان را فراهم است تا با سرمایه‌های کم در معامله‌های بزرگ شرکت کرد و سود زیادی به دست آورد، اما اگر معامله‌گر، تحلیل‌گر خوبی نباشد، دچار ضررهای کلانی می‌شود و ممکن است حجم زیادی از سرمایه‌ی خود را در یک معامله از دست بدهد.
در این مقاله تلاش شده تا معرفی مختصری از بازار بورس ارز ارائه شود و از مزایا و معایب این بازار نیز مواردی بیان گردد. همچنین در مورد نرم‌افزار مورد استفاده در بازار ارز نیز توضیحاتی ارائه شده است.

سرفصل‌هایی که در این مقاله مورد بررسی قرارگرفته در زیر بیان شده است:

  • بازار بورس ارز چیست؟
  •  مزایا و معایب بازار بورس ارز نسبت به دیگر بورس‌ها
  •  انواع تحلیل در بازار بورس ارز
  •  مزایا و امکانات نرم‌افزار معاملاتی بازار بورس ارز

بازار بورس ارز

بازار بورس ارز چیست؟

بازار بورس ارز یا Foreign Exchange به بازاری گفته می‌شود که ارزها در مقابل یکدیگر معامله می‌شوند و به ‌نوعی میزان ارزش آن‌ها نسبت به یکدیگر در این بازار موجب می‌شود تا این بازار پویا باشد. معاملات بازار بورس ارز تا سال ۱۹۹۸ به ‌صورت تلفنی انجام می‌گرفت و بعد از آن با به وجود آمدن نرم‌افزار Meta Trader بازار به‌صورت عام گسترش یافت و از آن‌ پس نحوه‌ی برقراری ارتباط با بازار ارز در دنیا از طریق این نرم‌افزار صورت ‌گرفت.
بازیگران قدیمی بورس ارز بانک‌ها بودند، اما در حال حاضر، شرکت‌های بزرگ، صادرکنندگان، واردکنندگان و مردم عادی نیز به بازار بورس ارز دسترسی داشته و در آن به معامله می‌پردازند. البته باید یادآور شد که همچنان بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف نقش اساسی را در این بازار ایفا می‌کنند و می‌توانند تأثیرات مهمی را در این بازار ایجاد کنند.
بازار معاملات ارز با میانگین گردش معاملاتی تقریباً ۷ تریلیون دلار در روز، بزرگ‌ترین بازار تجاری جهان است. معامله ارز به معنی خرید هم‌زمان یک ارز و فروش ارز دیگر است و ارزها همواره به‌صورت دوتایی معامله می‌شوند. مانند یورو-دلار (EUR-USD).
برعکس بازارهای سهام که مکان فیزیکی مشخصی دارند، معاملات در بازار جهانی ارز در مکان خاصی متمرکز نشده است. درواقع بازار بورس ارز یک بازار بین ‌بانکی است که بین طرفین از طریق تلفن یا شبکه الکترونیکی هدایت و کنترل می‌شود. البته شبکه سوئیفت توسط بانک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ که زبان مشترک بانکداری بین‌المللی است. بازار ارز پنج روز هفته را به فعالیت مشغول است و دو روز شنبه و یکشنبه تعطیل است.
بازار بورس ارز دارای تفاوت‌هایی با دیگر بورس‌ها است، اولین تفاوت این است که در بازار بورس سهام شما با پرداخت مقداری پول، سهام یک شرکت را خریداری می‌کنید و مالک آن می‌شوید؛ ولی در بازار بورس ارز اگرچه شما خرید و فروش می‌کنید ولی مالک آن ارز نیستید و در حقیقت سود و ضرری که از نوسان قیمت ارزها به دست می‌آورید بر سرمایه شما می‌افزاید.
در بازار بورس ارز هیچ‌گاه یک ارز به‌تنهایی ارزش‌گذاری نشده و در مقایسه با ارز دیگر ارزش‌گذاری می‌شود، این دومین تفاوت این بورس با دیگر بورس‌ها است. و تفاوت دیگر این بازار این است که در بازار بورس ارز در دو جهت می‌توان سود برد یعنی هم در روند نزولی قیمت و هم در روند صعودی آن، ولی در بازار بورس سهام فقط می‌توان در بالا رفتن قیمت به سود رسید.

بازار بورس ارز به بازاری گفته می‌شود که ارزها در مقابل یکدیگر معامله می‌شوند و به‌نوعی میزان ارزش آن‌ها نسبت به هم در این بازار موجب می‌شود تا این بازار پویا باشد. بازار معاملات ارز با میانگین گردش معاملاتی تقریباً ۷ تریلیون دلار در روز، بزرگ‌ترین بازار تجاری جهان است.

مزایا و معایب بازار بورس ارز چیست؟

در پاسخ به این پرسش که معایب و مزایای بورس ارز چیست؟ باید بگوییم بازار بورس ارز دارای تفاوت‌هایی با دیگر بورس‌ها است، اولین تفاوت این است که در بازار بورس سهام شما با پرداخت مقداری پول، سهام یک شرکت را می‌خرید و در اصل به نوعی شما به‌عنوان مالک آن به حساب می‌آیید؛ این جریان در بازار بورس ارز بسیار متفاوت است، به این صورت که اگر چه در این بازار شما به معامله می‌پردازید اما در واقع مالک چیزی نیستید و این سود یا ضرری که در بازار مدام در حال شکل گیری است به نحو مستقیمی بر سرمایه شما تاثیر می‌گذارد.

این بازار با گردش پولی تقریباً به ارز 7 تریلیون دلار به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار کنونی در جهان به حساب می‎آید. اغلب مواقع این‌طور است که یک ارز در بازار نسبت به ارز دیگر ارزش‌گذاری نمی‌شود و در اصل این تمایز دیگری است که در این بازار وجود دارد. البته تفاوت دیگری هم وجود دارد و آن این که در این بازار به شکل دیگری هم می‌شود سود حاصل کرد. یعنی چه در روند نزولی و چه در روند صعودی شرایط مهیا است تا سودی شامل حالتان شود ولی در بازار بورس سهام فقط می‌توان در بالا رفتن قیمت به سود سهام رسید.

بازار بورس ارز

بورس ارز در واقع به بازاری اطلاق می‌شود که تعداد زیادی ارز در این بازار رو در روی هم به مبادله می‌رسند. پویایی این بازار نیز در گرو این هست که ارزش ارزها نسبت به همدیگر سنجیده می‌شود.

اینکه این بازار به‌عنوان یک بازار شناور فعالیت می‌کند، ویژگی منحصر به فردی است که خیلی‌ها می‌پسندندش. این بازار درواقع مدام تغییر ظاهر می‌دهد. به طور مثال در بازار بورس و اوراق بهادار تهران شما با خرید یک سهام اگر دچار ضرری شوید، این ضرر تا چند روز احتمال دارد که پی در پی برایتان حاصل شود، ولی در این بازار چون نرخ ارز شناور است، با ضرر در یک ارز، ممکن است تا ساعاتی بعد و تغییر در دامنه قیمت در یک معامله دیگر، سودی چند برابر به دست آورد؛ به‌طوری‌که آن ضرر را پوشش دهد.

اگر در یک جمله بخواهیم بگوییم بورس ارز چیست؟ باید بگوییم این یک بورس همیشگی است. این بازار در اصل به صورت 24 ساعته فعالیت می‌کند و آغاز فعالیتش از نیوزیلند شروع می‌شود و این چرخه مدام تکرار می‌شود و به‌پیش می‌رود.

قبل از اینکه بازار ارز در شیکاگو بسته شود، چیزی حدود نیم ساعت پیش از این ماجرا، روز جدیدی در شهر نیوزیلند آغاز می‌شود که این نشان از پویایی کامل بازار و ویژگی‌های منحصر به فردش دارد.

شاید مزیت عمده دیگر بازار ارزها این باشد که حجم پول در گردش این بازار بسیار زیاد است. مثلاً همان طور که اطلاع دارید، گردش معاملاتی به مبلغ 7 تریلیون دلار، کاری کرده است که این بازار تبدیل شود به بزرگ‌ترین بازار تجاری در دنیا. همچنین ویژگی دیگری که این بازار دارد مارجین است. مارجین یعنی اینکه اگر شما 10 هزار دلار در حسابتان پول داشته باشید می‌توانید معامله‌ای به اندازه یک میلیون دلار را کنترل نمایید.

یکی از مزایای مهمی که بازار دارد این هست که هر زمانی بخواهید و اراده کنید می‌توانید در بازار سرمایه خودتان را نقد نمایید و این عامل باعث شده است که به راحتی برای این بازار مشتری فراهم شود.

در این بازار معامله‌گر اگر در لحظه هم تصمیم به خرید و فروش بگیرد و بخواهد در بازار معامله کند، این کار را در کمتر از 1 ثانیه می‌تواند انجام بدهد و پایانی به خرید و فروش‌هایش بدهد. این عامل باعث می‌شود که سرمایه گذار برای شکار موقعیت‌هایی که از نظرش بهتر است، آمادگی کافی را داشته باشد و بتواند سود بیشتری از معاملات خودش حاصل کند.

از دیگر فاکتورهای اصیلی که در این بازار حکم فرماست، اعتبار مضاعف یا به زبان دیگر leverage است. به این معنا که سرمایه‌گذاران می‌توانند با گرفتن وام‌های مالی تا 500 برابر موجودی‌شان را در بازار افزایش بدهند و برای خودشان اعتبار کسب کنند. به همین خاطر با این فرایند می‌توانند که با سرمایه اندکی که دارند دست به انجام معاملات مالی حجیم بزنند.

این که همه سرمایه ایی هم که دارید در این بازار به نحوی درگیر نمی‌شود از مزایای دیگری است که این بازار دارد. سرمایه‌گذار مجبور نیست همه اعتباری که جهت انجام معامله در این بازار دارد را یک باره و در یک معامله به‌کار گیرد، به همین جهت برای زدن استارت از 10 درصد بهره‌برداری کنید و در موقعیت سودآوری می‌توانید تا حجم معاملات دلخواه خود را انجام بدهید تا سقف اعتباری که دارید، اضافه نمایید.

اینکه شما توانایی این را دارید تا در هر زمانی که تمایل دارید سرمایه خود را خارج کنید و به نوعی نقد شوید، یک مزیت ویژه است و همیشه مشتری برای انجام معامله چه خرید چه فروش وجود دارد، به دیگر زبان هر زمانی که فرد معامله کننده تمایل داشته باشد خرید و فروش نماید، می‌تواند در کمتر از یک چشم به هم زدن معامله را ببندد و به خریداری یا فروشش حکم پایان بدهد.

بازار بورس ارز

انواع تحلیل در بازار بورس ارز

به ‌طور کلی دو نوع تحلیل تکنیکی و بنیادی در بورس مورد استفاده قرار می‌گیرد. تحلیل تکنیکی به معنی بررسی نوسانات قیمت در گذشته است که به کمک نمودار و به‌ منظور پیش‌بینی حرکت آتی بازار انجام می‌گیرد. در این نوع تحلیل سعی می‌شود از روند قیمت یک ارز در گذشته، آینده آن را پیش‌بینی کرد. تحلیل تکنیکی را می‌توان برای هر نوع کالا، شاخص، سهام و قیمت به کار برد. اساس این نوع تحلیل‌ها ریاضیات است که در چارت و اندیکاتور (شاخص) خلاصه می‌شود. یک تحلیل‌گر تکنیکی معتقد است که همه اطلاعات یک سهام یا یک ارز در سابقه قیمت آن نهفته است و از روند حرکت قیمت، می‌توان آینده آن را پیش‌بینی کرد. تحلیل تکنیکی سرعت عمل بالایی داشته و این امکان را می‌دهد که نسبت به تحلیل پایه‌ای (فاندامنتال)، در مدت کوتاه‌تر، تعداد سهام یا ارز بیشتری را مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم.
تحلیل فاندامنتال، بررسی و مطالعه تمام عواملی است که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم بر میزان عرضه و تقاضا اثر می‌گذارند. تفاوت اصلی تحلیل تکنیکال با تحلیل فاندامنتال در نوع نگرش و تفسیر به نوسانات بازار است. تحلیل‌گر تکنیکال معلول گرا و تحلیل‌گر فاندامنتال علت گرا است. به عبارتی تحلیل تکنیکال مبتنی بر قیمت و حجم معاملات است و دلایل تغییر قیمت را نادیده می‌گیرد. درحالی‌که در تحلیل فاندامنتال همه عواملی که منجر به تغییر عرضه و تقاضا می‌شوند، مورد مطالعه قرار داده می‌شود تا ارزش جاری و آینده ارزها در برابر یکدیگر به دست آید.
نرخ برابری ارزهای مختلف در برابر یکدیگر با توافق همه شرکت‌کنندگان و بازیگران بازار پدید می‌آید و بیان‌کننده قیمتی است که عده‌ای برای خرید و عده‌ای برای فروش در آن به توافق رسیده‌اند. چنانچه در مجموع اکثریت بازار انتظار بالا رفتن نرخ‌های مبادله را داشته باشند، اقدام به خرید آن ارز خواهند کرد و اگر انتظار پایین آمدن نرخ‌ها را داشته باشند، ارز مورد نظر را به فروش می‌رسانند. بنابراین تعیین قیمت در بازار به انتظارات معامله‌گران از آینده قیمت بستگی دارد.
به‌طورکلی عوامل اقتصادی، سیاسی و مالی، ترس و نگرانی و بحران‌ها مسائلی هستند که انتظارات معامله‌گران بازار را تغییر می‌دهد، که این امر موجب عدم تعادل بین عرضه و تقاضا و درنتیجه تغییر قیمت‌ها تا رسیدن به نقطه تعادل می‌شود. هدف معامله‌گر فاندامنتال تشخیص همین عدم تعادل‌ها و معامله در جهت رسیدن قیمت به نقطه تعادل و متعاقباً کسب سود است.

مزایا و امکانات نرم‌افزار معاملاتی بازار بورس ارز

نرم‌افزاری معاملاتی بازار بورس ارز پل ارتباطی بین مردم و بازارهای مالی است. می‌توان با این نرم‌افزار در بازار ارز به ‌صورت Demo فعالیت کرد؛ نتیجه‌ای که حاصل می‌شود با بازار واقعی تفاوتی ندارد. به عبارتی معامله‌گر می‌تواند نوسانات قیمت را در بازار واقعی بررسی ‌کند و با مقدار پول مجازی مشخص در این بازار به معامله بپردازد، که موقعیت بسیار خوبی برای کسب تجربه است.
این نرم‌افزار دارای امکانات است که مختصر توضیحی در مورد هرکدام از آن‌ها می‌دهیم. اندیکاتورها یکی از امکانات این نرم‌افزار هستند. Indicator مانند آمپرهای بازار عمل می‌کنند و وضعیت بازار ارز را نشان می‌دهند. خطوط روند و نشان دادن نمودار قیمت‌ها به‌صورت‌های مختلف از دیگر امکانات این نرم‌افزار است، که برای بیان یا فهم بهتر بازار می‌تواند کمک شایانی را به معامله‌گران القا کند. نمایش قیمت، باز و بسته شدن بازار، میزان افزایش و کاهش قیمت و… ازجمله توانایی‌های نمودارهاست.
نشان دادن نمودار قیمت‌ها در Timeframe های مختلف از دیگر امکانات آن است. نرم‌افزار امکان تغییرات بازار را در بازه‌های زمانی مختلف دارد. مثلاً می‌تواند تغییرات قیمت بازار را در ۴ ساعت یا به ‌صورت روزانه یا ماهانه نمایش دهد. نرم‌افزار اجازه معامله به‌صورت اتوماتیک را فراهم می‌کند و امکان برنامه‌نویسی در نرم‌افزار وجود دارد، لذا می‌توان استراتژی معاملاتی را به‌صورت برنامه بیان کرده و مفاهیم را به‌صورت کد به نرم‌افزار فهماند. این به معنی مکانیزه کردن معاملات بوده و همچنین می‌توان از Expert یا کد استراتژی معاملاتی رزومه تهیه کرد، به عبارتی می‌توان استراتژی معامله را در تاریخ‌های قبل از تاریخ فعلی چک کرده تا میزان سود و ضرر را مشاهده کرد.
در پایان با توجه به مطالب گفته‌شده این‌طور می‌توان بیان کرد، بازار بورس ارز ازجمله بهترین بازارهای بورس است که امکانات زیادی برای معامله و حضور در آن فراهم شده است؛ و از طرف دیگر مزایایی همچون گردش مالی بالا، نقد شوندگی بسیار زیاد و پویایی آن سبب شده تا معامله‌گران برای ورود به این بازار علاقه نشان دهند.

بازار بورس ارز

روند کاری بازار بورس ارز

روند کاری بازار ارز از نظر زمان بدین ترتیب میباشد که :
 در شرق کره زمین بطور مثال در ولینگتون و سیدنی با آغاز کاری هفته
صبح دوشنبه بانکها شروع به دادن قیمتها به بازار میکنند و بدین ترتیب یک هفته کاری آغاز میشود.
به ترتیب با فرارسیدن ساعت کاری هفته جدید در ژاپن و اروپا و آمریکا این بازار بطور یکپارچه فعالیت خود را به انجام میرساند.
بدین معنی که پس از اتمام ساعت اداری در سیدنی ساعت اداری در اروپا جاری است
و قبل از اتمام ساعت کاری بانکها در غرب جهان ، ساعت کاری در شرق آغاز گردیده است.
 

دانش مورد نیاز بازار بورس ارز

برای افرادی که در بورس اوراق بهادار فعالیت داشته اند ، بازار ارز نیز بازاری آشنا به نظر خواهد آمد
البته با ویژگیهایی خاص. ذکر این نکته ضروری است که:
لزوم کسب دانش تحلیل  برای تجارت در بازار ارز امری انکار ناپذیر  می باشد.
در دنیای تجارت امروزی، دانش و اطلاعات مهم ترین نقش را ایفا می کند.
یعنی شما باید بدانید که در چه زمانی، کدام ارز، کالا و یا سهام را بخرید و کدام را بفروشید.
همین نکته است که باعث سود یا ضرر شما خواهد شد.
بنابراین توصیه اکید ما این است که قبل از شروع انجام معاملات،
حتما دانش کافی را کسب کنید و پس از آن اقدام به معامله نمایید.
اگر بدانید که چگونه عمل کنید، می توانید از این بازار سود  کسب نمایید. قدم اول این است که یاد بگیرید.
 

فکر خود را اینجا بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 11 =