آموزش نصب و راه اندازی آسانسور

آموزش نصب و راه اندازی آسانسور

مرکز آموزش مهارتی انتخاب
محمد جواد هویدا
آخرین بروزرسانی 19 فروردین 1403
0 قبلاً ثبت نام کرده اید

درباره این دوره

راه اندازی آسانسور هدف اصلی از به کارگیری یک مشاور ، کنار گذاشتن بخشی از کار ، برای آن مشتری یا سرمایه گذار و یا طراح است که در آن بخش به اندازه کافی دارای دانش و تجربه لازم نمی باشد و نیاز به متخصص در زمینه راه اندازی آسانسور دارد . مشاوران ،خریداران و سرمایه گذاران همیشه یک قدم جلوتر می توانند به سوالات پیش رو و اشکالاتی که ممکن است در حین کار به وجود بیاید با استفاده از تجربه و تخصص خود پاسخ دهند.

نصب و راه اندازی آسانسور چگونه است و مراحل آن چیست؟

قبل از اینکه به فرایند نصب آسانسور بپردازیم، بهتر است بدانیم انواع مختلفی از آسانسور وجود دارد. شاید نصب هر کدام از آنها دارای نکات و تخصص ویژه خود را بطلبد. در این مقاله سعی شده است به مراحل نصب و راه اندازی مجدد آسانسور ساختمان های مسکونی به صورت کلی پرداخته شود.

 تهیه نقشه و مکان یابی آسانسور؛

علاوه بر اینکه پروژه ساختمان سازی، دارای مهندس معمار است، معمولا شرکتهای بزرگ از جمله شرکت ست لیفت برای پروژه های نصب آسانسور دارای مهندس آسانسور، طراح داخلی یا مهندس معمار، کارشناس برق، برقکار حرفه ای و نصاب آسانسور حرفه ای هستند. از آنجایی که آسانسور معمولا طبق استاندارهای جهانی ساخته و نصب می شود، باید با دقت فراوان مراحل نصب و راه اندازی آسانسور طی شود.

یکی از وظایف اصلی معماران، قرار دادن آسانسور در بهترین جای ممکن نقشه ساختمان است. به طور مثال آسانسور بهتر است در امتداد یا انتهای راهرو، در نزدیکی فرود راه پله ها یا به صورت برجستگی بر روی دیوار خارجی قرار گیرد. اگر راهروها در طبقات مختلف، هم تراز نباشند، آسانسور باید در گوشه دو راهرو قرار گیرد، این گونه کابین به دو درب نیاز دارد. برخی آسانسورها با توجه به نقشه ساختمان با دو درب جهت دسترسی متفاوت طراحی شده اند، ممکن است درب جلو و عقب یا درب جلو و کنار داشته باشند.

امروزه در طراحی و نقشه کشی ساختمان، جانمایی و مکان یابی آسانسور یکی از مهم ترین اجزاء نقشه در ساختمان محسوب می شود. حال این سؤال پیش می آید که برای آپارتمان ها و ساختمان های قدیمی که آسانسور ندارند، می توان به نصب و راه اندازی آسانسور پرداخت؟ جواب بله است! کافی است با مشاورین ما در ست لیفت تماس بگیرید.

مهندس معمار و مهندس آسانسور شرکت با حضور در محل و بررسی شرایط و نقشه موجود ساختمان، برای بهترین مکان ساختمان شما، بهترین نقشه را می کشند. ممکن است قسمتی از کمد دیواری یا اتاق نشیمن خود را از دست بدهید که آن مقدار زیادی نیست؛ اما به راحتی می توانید رفت و آمد کنید. مهمتر اینکه به ارزش آپارتمان شما افزوده می شود. نصب تکنولوژی، ارزش افزوده برای ساختمانها به دنبال خواهد داشت.

آموزش نصب و راه اندازی آسانسور

آماده سازی چاله آسانسور

آماده‌سازی کف چاله آسانسور برای نصب آسانسور یک مرحله بسیار حیاتی است. در این مرحله، کف چاله باید به گونه‌ای آماده شود که بتوان آسانسور را با استحکام و عملکرد صحیح در آن نصب کرد. ابتدا چاله باید کاملاً خالی شده و سپس کف آن صاف و بدون هرگونه خرابی یا حفره و کاملا تمیز آماده شود. پایه‌های متناسب برای قاب آسانسور نیز ایجاد می‌شوند و در صورت نیاز، سیستم زهکشی برای جلوگیری از تجمع آب و رطوبت در چاله نصب می‌شود. توجه به این مراحل ضروری است تا نصب و راه‌اندازی آسانسور به درستی انجام شود و عملکرد ایمن و بهینه آسانسور به بالاترین حد ممکن برسد.

آهن کشی آسانسور (نصب ریل آسانسور)؛

یکی از اصلی ترین مراحل نصب و راه اندازی مجدد آسانسور را آهن کشی برای نصب ریل آسانسور می نامند. انجام این مرحله باید به خوبی و به طور تخصصی انجام شود. اگر آهن کشی در این مرحله به درستی انجام شود به تثبیت ریل های کابین آسانسور می انجامد و همین امر موجب می شود آسانسور، تکان و لرزش نداشته باشد. درست است که همه مراحل نصب آسانسور برای ایمنی مهم هستند؛ اما این مرحله که به آهن کشی آسانسور معروف است جهت ایمنی آسانسور، مهم ترین مرحله ایمنی محسوب می شود. به همین دلیل نقشه آهن کشی آسانسور توسط متخصصین امر و نرم افزار تخصصی طراحی می شود.

پس از نقشه آهن کشی آسانسور به ترتیب شاقول ریزی، محل تعیین صفحه پیلوت، تعیین خط تراز و نهایتا کلاف بندی، مراحل بعدی آهن کشی آسانسور هستند. البته مرحله آهن کشی با نام های دیگری مانند شاسی کشی، ریل کشی و ستون کشی نیز شناخته می شوند.

همان طور که می دانید تحمل وزن در آسانسورها با یکدیگر تفاوت دارند. در این مرحله وزن قابل تحمل برای آسانسورها توسط نرم افزار تخصصی محاسبه می شود. با توجه به ظرفیت مورد نظر، چهار یا شش ستون برای هر آسانسور در نظر گرفته می شود.

آموزش نصب و راه اندازی آسانسور

تست و استاندارد آسانسور

بعد از نصب و سیم‌کشی، تست‌های لازم جهت بررسی صحت و عملکرد آسانسور انجام می‌شود. در این مرحله، عملکرد آسانسور در شرایط مختلف از جمله بارگذاری متفاوت و سرعت‌های مختلف بررسی می‌شود. هدف از این تست‌ها، اطمینان حاصل کردن از عملکرد صحیح و ایمنی آسانسور در هر شرایطی است. به‌علاوه، بررسی می‌شود که آسانسور به‌درستی پاسخگوی فرمان‌های کنترلی است و تمامی سیستم‌های ایمنی و اضطراری به‌ درستی فعال هستند. پس از تأیید صحت عملکرد و اطمینان حاصل از اینکه آسانسور به‌درستی و به صورت ایمن کار می‌کند، گواهی‌نامه نصب و راه‌اندازی از سازمان‌ها و ارگان‌های صلاحیت‌مند دریافت می‌شود. این گواهی‌نامه تأییدی است از اینکه آسانسور برای استفاده عمومی آماده و به استانداردهای ایمنی مطابق است.

آیا می‌خواهید اعلان‌های فشاری را برای تمام فعالیت‌های اصلی در محل دریافت کنید؟