طراحی گرافیک
22 بهمن 1400 1401-05-03 16:42طراحی گرافیک
طراحی گرافیک یا گرافیک دیزاین، هنر ارتباط بصری با مخاطب است که از طریق واژهها، تصاویر و ایدهها اطلاعاتی را منتقل کند. رشته پر رمز و راز طراحی گرافیک در همه محیطها با همه سلائق برای خود جایی باز کرده و در ارتباط با صنعت نیز به هنرنمایی پرداخته است. گرافیک زبان تصویری است. استفاده از علائم، سمبلها، خطوط، منحنیها و نمادها در کنار رنگهای موزون و حساب شده دنیایی از حرف و معنا را در خود جای داده است.
یک طراح گرافیک باید بداند چگونه با خلق و ساماندهی یک سلسله عوامل تصویری، مفهوم و پیام خاصی را در جهت هدفی مشخص بیان کرده و در مخاطب تاثیر مورد نظر را ایجاد کند. برای این منظور، هنرمند ابتدا باید درک مناسبی از کلیت کار و اطلاعات پیام پیدا کند، سپس نقشه کار را طراحی کرده و در نهایت راه حلی تصویری با کمک ایده، تصاویر، فرمها، رنگها و نوشتهها برای رساندن پیام ارائه دهد. غیر از آن، شاخصهای مهمی چون بررسی و تحلیل مخاطبان از لحاظ گروههای سنی، جنسیتی و… نیز نقش مهمی در طراحی یک اثر گرافیکی ایفا میکند.
تعریف AIGA
AIGA ، یک موسسه هنر گرافیکی در آمریکا است. از دیدگاه آنها، طراحی گرافیک یک فرآیند خلاقانه است که تکنولوژی و هنر را باهم تلفیق می کند. این کار باعث می شود بین ایده ها ارتباط برقرار شود. طراح، با مجموعه ای از ابزار های ارتباطی متنوع سر و کار دارد. او با این کار سعی دارد تا به وسیله ی بهترین راه های انتخابی خود، پیامی را از فرستنده به مخاطبان آن منتقل کند. ابزار های اصلی در این کار تصاویر و تایپوگرافی هستند.
کار اصلی یک طراح گرافیک
طراحان گرافیک، مفاهیم بصری را با استفاده از نرم افزار کامپیوتری و یا دست ایجاد می کنند. آنها با این کار سعی دارند تا ایده های الهام بخش خود را پیاده سازی کنند و در اطلاع رسانی و ارتباط با مصرف کنندگان و زیباسازی دنیای پیرامون استفاده کنند. آنها طراحی و توسعه هویت بصری شرکت ها و موسسات و کسب و کار های بزرگ و کوچک در اختیار دارند. خلق دنیایی زیبا از رسالت های یک طراح گرافیک است.
بخش های اصلی هنری طراحی گرافیک
در زیر به چند بخش اصلی هنری طراحی گرافیک اشاره کرده ایم و تنها به توضیحی مختصر پیرامون آن اکتفا کرده ایم
هنر های بصری
شامل چیزهایی مانند عکاسی و تصویر برداری می شود.
تایپوگرافی
هنر یا فرآیند تنظیم، ترتیب بندی و یا طراحی حروف می شود.
صفحه آرایی
تنظیم المنت های بصری در یک صفحه چاپ شده است.
از هرکدام از این سه مهارت سالهاست که استفاده می شود. در واقع تاریخ پیدایش طراحی گرافیک به خیلی قبل تر از آنچه که فکر می کنید بر می گردد.
رشته های اصلی طراحی گرافیک کدام اند؟
طراحی گرافیک دو رشته اصلی دارد : رشته پیکسل و رشته وکتور من در مورد هرکدام یک توضیح مختصر میدهم و اگر نیاز به توضیح مفصل از هرکدام داشتید مقاله مرتبط با آنها را براتون میذارم.
گرافیک پیکسلی :
این سبک را اصطلاحا بهش سبک رئال یا واقعی هم میگویند، در طراحی پیکسل همه چی واقعی ست و کارتونی نیست اگه توی طرحهای پیکسلی زوم کنیم دچار افت کفیت میشویم و طرح به اصطلاح پیکسله میشود، این طرحها حجم بسیار بالا و کفیت پایینی دارند و تنها مزیتشان این است که واقعی هستند، فتوشاپ قوی ترین نرم افزاری ست که برای پردازش طرح های پیکسلی ساخته شده است.
گرافیک برداری :
این سبک دقیقا برعکس سبک قبلی ست همه فکر میکنند فتوشاپ بلد بودن یعنی دیگر هم فنحرف اند ولی فتوشاپ فقط برای گرافیک پیکسلی تخصص پیدا کرده، گرافیک برداری برخلاف پیکسل یکسری کد های ۰ و ۱ هستند یعنی یا هست یا نیست، وکتورها نمیتونند واقعی بشوند تمامی خروجیهای طرحهای وکتوری همگی کارتونی هستند ولی مزیتشان این است که حجم خیلی خیلی کمی دارند و توانایی بزرگنمایی بی نهایت دارند!
و همین امر باعث شد تا گرافیک وکتوری (برداری) شدیدا محبوب بشود الان ۸۰ درصد طرحهای گرافیکی توسط نرم افزارهای گرافیک برداری طراحی میشوند، جعبه های دستمال کاغذی، پارکتها، کاغذدیواریها حتی طرحهای روی فنجون و نعلبکی توسط این دسته از نرم افزارها طراحی میشوند، قویترین نرمافزارهای طراحی گرافیک وکتوری در حال حاضر ایلستراتور و کرل دراو هستند.
وسایل لازم برای رشته تحصیلی طراحی گرافیک
بطور کلی فعالیتهای طراحی گرافیکی به دو صورت دستی و کامپیوتری انجام میگیرند. البته با توجه به امکاناتی که امروزه نرمافزارهای گرافیکی در اختیار طراحان قرار دادهاند، دیگر روشهای دستی کمتر مورد استقبال قرار میگیرند. بنابراین گرافیک کامپیوتری این روزها طرفدار بیشتر پیدا کرده است.
ابزار و وسایل مورد استفاده در گرافیک کامپیوتری معمولا با همان نام قدیمی و سنتی مداد، نشانگر، قیچی و … شناخته میشوند و دقیقا همان کاربرد را حتی بصورت دقیقتر دارند. این ابزار دیجیتالی بسیار موثرتر از وسایل فیزیکی عمل میکنند چرا که میتوان به آسانی و در زمان کوتاه هر تغییری را روی طرح اعمال و نتایج آن را بلافاصله ملاحظه و ارزیابی کرد.
اگه تصمیم دارید نرم افزارهای گرافیک رو یاد بگیرید به دوتا نکته مهم توجه کنید:
⦁ بهترین نرم افزار در زمینه مورد نظر رو یاد بگیرید
⦁ نرم افزارهایی که سبکهای دیگری از آن رشته رو ارائه میدهند را یاد بگیرید
اینجوری کاملا بی نیاز می شوید و توی کارتون بهترین خروجی را ارائه میدهید.
جستجو
آخرین نوشته ها