وبلاگ

حسابداری مالی چیست؟

حسابداری مالی
مالی و کسب و کار

حسابداری مالی چیست؟

یکی از مهمترین هدف هایی که در حسابداری مالی دنبال می شود  ارائه دادن اطلاعات مالی در هر یک از انواع کسب و کارها می باشد. حسابداری یکی از حرفه هایی می باشد که بسیار وسیع است، این حرفه شاخه های متنوعی دارد که هر یک از آن شاخه ها هم یکی از وظایف مهم اطلاعات مالی را بر عهده دارند.

تعریف حسابداری مالی

حسابداری مالی نام علمی است که در آن دیتاهای مربوط به فعالیت های مالی ثبات و گزارش می‌شود. البته این ثبت و گزارش همراه با تجزیه و تفسیر و تحلیل، دسته بندی، خلاصه کردن و نتیجه گیری نیز خواهد بود. این دانش به ما کمک می‌کند که نتیجه فعالیت های مالی را پردازش کرده و به همین علت است که به آن زبان تجارت گفته می‌شود.

حسابداری مالی به انگلیسی

معادل کلمه حسابداری به انگلیسی به طور کلی و در معنای عام Accounting می‌باشد اما اگر بخواهد از خود کلمه حسابداری مالی در زبان انگلیسی استفاده نمایید عبارت Financial Accounting مناسب خواهد بود.

حسابداری مالی

اهمیت حسابداری مالی در کسب و کار

حالا که میدانید خروجی حسابداری مالی چیست و چرا از این شاخه از حسابداری در سازمان ها استفاده میشود بهتر است دلایل اهمیت و کاربرد این شاخه از حسابداری را بررسی کنیم.

برای این که بدانید حسابداری مالی چه کمکی به کسب و کارتان می‌کند باید از اهمیت آن در زمینه های مختلف آگاه باشید.

حسابداری مالی، به سازمان کمک می‌کند که در چارچوب قانون حرکت کند و دچار نقص نشود.

از طرفی، حسابداری مالی به مدیریت یک سازمان کمک می‌کند تا سازمان را در راستای رشد و شکوفایی هدایت کند.

در صورتی که نقص یا شکایتی از طرف شاکی وجود داشته باشد، حسابداری مالی دقیق از نظر حقوقی نیز اهمیت پیدا می‌کند.

کسانی که می‌خواهند روی کسب و کار سرمایه گذاری کنند با در دست داشتن گزارشات مالی می‌توانند تصمیم گیری های مهمی انجام دهند. به طور مثال خرید یا فروش سهام.

تامین کنندگان کالا و خدمات، لازم است از اطلاعات مالی سازمان با خبر باشند.

ضمن این که در صورتی که شرکت نیاز به وام و تسهیلات داشته باشد صورت های مالی مورد نیاز هستند.

چرا حسابداری مالی مهم است؟

می‌توان گفت حسابداری مالی، اولین و ضروری‌ترین واحد حسابرسی برای تمام واحدهای خدماتی، تولیدی، پیمانکاری، بازرگانی و …. است. سایر انواع حسابداری در کنار حسابداری مالی می‌توانند خدمات افزوده و تخصصی‌تری را برای سازمان‌ها انجام دهند. البته لازم به ذکر است که حسابداری مالی با حسابداری مدیریتی رابطه تنگاتنگی دارد.

وجه تمایز این دو حسابداری در این است که تحویل اطلاعات واحد حسابداری مالی به افراد خارج از شرکت و تحویل واحد حسابداری مدیریتی برای افراد داخل شرکت است. این نوع حسابداری را اصطلاحاً «حسابداری گزارش» نیز می‌نامند. زیرا اساس کار این نوع از حسابداری، تنظیم و تحویل گزارشات مالی است.

حسابداری مالی

اهمیت حسابداری مالی :

بررسی کردن جزئیاتی که مربوط به حساب های مالی می باشد را با استفاده از حسابداری مالی می توانید انجام دهید. همچنین شما باید به خوبی بدانید که سود و زیان ها هم از طریق این نوع از حسابداری مورد بررسی قرار می گیرد و باید در شرکت ها هر از چندگاهی انجام شود. برخی از اهداف و مواردی که اهمیت این حسابداری را نشان می دهد عبارت می باشد از :

  1. دریافت صورت مالی :

یکی از اصلی ترین و مهمترین قسمت هایی که در حسابداری مالی وجود دارد صورت مالی می باشد. شفاف سازی کلی را در اظهارنامه ها صورت مالی می گویند که باید در هر شرکت ارائه گردد. صورت مالی را به صورت سه ماهه و یا یک ساله آماده و طراحی می کنند. در صورتی که شما می خواهید بدانید وضعیت شرکت از نظر مالی چگونه است باید به این مورد اهمیت بسیار زیادی در حسابداری دهید. ورودی ها و خروجی ها در صورت مالی به خوبی مورد بررسی قرار می گیرد و مشخص می شود. استفاده از یک نرم افزار ویژه برای مشخص کردن صورت مالی ضروری به شمار می رود و باید به خوبی آن را در نظر داشته باشید و به آن دقت کنید. اینکه شما بستر مناسبی را برای حسابداری ایجاد کنید اهمیت بسیار زیادی دارد و با استفاده از این حسابداری به خوبی می توانی اقدام را انجام دهید.

  1. بررسی گزارش های مالی بهترین راه برای ارزیابی کردن عملکرد :

یکی از دیگر مواردی که اهمیت حسابداری مالی را نشان می دهد این است که مدیران با استفاده از آن به خوبی می توانند ضعف در بخش مدیرانی میانی را بررسی کنند و در نظر داشته باشند. سطح فروش مجموعه در این صورت به خوبی مورد بررسی قرار خواهد رفت و شما هم باید به خوبی این مسئله را در نظر داشته باشید. یکی از گزارش های مالی معتبر برای مدیران رده بالا اهمیت بسیار زیادی دارد و بر همین اساس بهتر است از این نمونه گزارش ها و نرم افزارها استفاده کنند. در این صورت می توانند عملکرد مدیران میانی را تا حد بسیار زیادی بهبود بخشند. آنها در صورتی که اطلاعات زیادی در زمینه عملکرد مالی داشته باشند می توانند هر بخش را به بهترین نحو ممکن مدیریت کنند و روی آن کنترل ویژه ای داشته باشند.

  1. تعیین کردن چشم انداز با کمک بررسی کردن تاریخچه مالی شرکت :

گاهی پیش می آید که مدیران رده بالا به دنبال این باشند که اهداف جدیدی را برای اقدامات مالی شرکت راه اندازی کنند. در این صورت آنها قادر خواهند بود که از حسابداران مجموعه درخواست گزارش های حسابداری را داشته باشند. آنها در این صورت اطلاعات کامل و جامعی در مورد سیستم حسابداری به دست می آوردند. همین مورد موجب می شود که تعیین کنند آیا سیستم جدید برای شرکت گزینه مناسبی می باشد و یا نمی باشد.
شما باید به خوبی بدانید اطلاعاتی که از حسابداری مالی به دست می آید تا حد بسیار زیادی روی هدف های آینده شرکت و یا سازمان تاثیر می گذارد. این اطلاعات تجربیا گذشته شرکت را نشان می دهد و همین مسئله دید کاملی را به شما ارائه خواهد داد. دقت داشته باشید که برای ارائه دادن این چشم انداز باید به خوبی گزارش های سال قبل شرکت و سازمان را مورد بررسی قرار دهید. در این صورت می توانید ایده های جدیدی را بر اساس گزارش ها و تاریخچه مالی سال قبل پیاده سازی نمایید.

  1. آگاهی از درآمد و هزینه شرکت در صورت حساب ها :

ارائه دادن اطلاعاتی که جزئی هستند و بررسی های مالی در حسابداری یکی از مهمترین و اصلی ترین برگ های برنده در دست مدیران می باشد. در واقع شما باید به خوبی بدانید که همین مورد یکی از اصلی ترین و مهمترین هویت هایی به شمار می رود که در شاخه حسابداری از آن استفاده می شود. در واقع شما باید بدانید از جمله وظایف مهمی که حسابداری صنعتی بر عهده دارد جمع آوری کردن دقیقی اطلاعات مالی می باشد و آنها را در فایل های کارآمد حسابداری وارد می کنند. با این حال شما باید به خوبی بدانید که صورت حساب های به دست آمده از حسابداری کارآمدتر و جامع تر می باشند.

مدیران و و سیاست گذارانی که در مجموعه فعالیت دارند اطلاعات دقیقی و جامعی را برای برنامه ریزی صحیح مالی به شما ارائه می دهد. بررسی کردن میزان درآمد و هزینه از آن دسته نکات بسیار مهمی  می باشد که در این مورد به خوبی مورد بررسی قرار می گیرد. در این مرحله شما می توانید به آسان ترین شکل ممکن مشکلاتی را که بر راه کسب درآمد و فروش تان می باشد شناسایی کنید. در نتیجه شما می توانید به راحتی مشکل را حل کنید و آنها را از میان راه بردارید. همین مورد مزیت های بسیار زیادی دارد و شما باید به خوبی به آن دقت داشته باشید تا بتوانید حسابداری را به بهترین نحو ممکن انجام دهید.

حسابداری مالی

اجزای اصلی حسابداری مالی

اجزای اصلی حسابداری مالی شامل موارد زیر می‌شود:

  • دارایی ها

دارایی های یک مجموعه شامل تمام منابع اقتصادی آن است. اموال، مطالبات و تمام رویداد ها یا حتی اشیائی که قابل تبدیل شدن به پول هستند جزو دارایی های یک شرکت محسوب می‌شود. به طور کلی در صورتی که یک منبع اقتصادی شرایط زیر را شامل شود دارایی محسوب می‌شود:

  • دارای منفعت اقتصادی باشد.
  • در اثر معامله وارد شرکت شده باشد.
  • قابل قیمت گذاری باشد.

از انواع مختلف دارایی می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • وجه نقد
  • مطالبات و طلب از سایر افراد یا موسسات
  • موجودی کالاها و محصولات
  • تجهیزات و ملزومات
  • دارایی های ثابت ( زمین و ملک و … )
  • بدهی ها

بدهی مورد دیگری است که در حسابداری مالی حتما باید در نظر گرفته شود. بدهی ها در واقع تعهداتی هستند که مجموعه نسبت به سایر مجموعه ها یا در برخی موارد اشخاص دارد. بدهی ها نیز مانند دارایی ها انواع مختلفی دارند:

  • وجه نقد
  • اسناد ( سند تجاری و سفته )
  • وام
  • حقوق کارکنان
  • سرمایه

سرمایه شرکت در واقع حق مالی مالک نسبت به دارایی هاست. فرمول محاسبه سرمایه دارایی ها منهای بدهی ها است. یعنی سرمایه آن چیزی است که پس از پرداخت بدهی ها از دارایی ها باقی می‌ماند.

آینده شغلی حسابداری مالی در ایران

با توجه به کاربرد حسابداری مالی و تاثیر حسابداری مالی بر کسب و کار، در بازار کار مشکلی نخواهید داشت و می‌توانید از پتانسیل آن در بازار کار مطمئن باشید.

با دارا بودن دانش لازم و مدارک معتبری که در اموزشگاه های سرتاسر کشور ارائه می‌شوند شما به راحتی می‌توانید در شرکت های مختلف استخدام شوید.

روش های انجام حسابداری مالی

روش هایی که یک حسابدار مورد استفاده قرار می‌دهد تنها به دو حالت نقدی و تعهدی محدود نمی‌شود.

البته لازم به ذکر است که هر دوی این روش ها چارچوب های حسابداری را پوشش می‌دهند و برای ثبت و ساماندهی اطلاعات در پایان دوره های معین ماهانه، فصلی یا سالانه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در حسابداری مالی و روش نقدی، فقط پول نقد جابجا شده در معاملات مورد بحث قرار می‌گیرد.

در روش تعهدی، تمام داده های اطلاعاتی معاملات ثبت شده و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در واقع حسابداری تعهدی حسابداری نقدی را هم شامل می‌شود.

نرم افزار حسابداری مالی

تمام حسابداران برای ساماندهی اطلاعات مالی از نرم افزارهای مالی استفاده می‌کنند. حال بسته به کوچک و بزرگ بودن کسب و کار و پیچیده بودن محاسبات می‌توان از نرم افزارهای مختلف ساده و پیشرفته استفاده کرد.

مزایای نرم افزار حسابداری مالی
  • سازماندهی کردن اطلاعات
  • بالا بردن دقت و پایین آمدن امکان اشتباه
  • بالا رفتن سرعت
  • امنیت اطلاعات
  • به روز ماندن دیتاهای مالی
  • تمرکز
  • برآورد زیرساخت ها برای انجام فعالیت های آینده

فکر خود را اینجا بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 4 =