وبلاگ

ادوبی اکس دی (Adobe XD) و کاربرد های آن

Adobe XD
توسعه فردی

ادوبی اکس دی (Adobe XD) و کاربرد های آن

adobe xd نرم افزار جدید شرکت ادوبی است که در سال 2017 اولین نسخه اصلی آن منتشر شد. این برنامه مناسب برای طراحان ux و ui می باشد که می توانند در آن اقدام به طراحی واسط کاربری و ساخت Prototype کنند.

اسم کامل adobe xd عبارت adobe experience design می باشد که هم برای ویندوز و هم مک منتشر شده است و با توجه به نرم افزار های درون بازار می توان گفت وجود نسخه ویندوز و مک برای ادوبی ایکس دی به نوعی مزیت محسوب می شود.

چرا Adobe XD به وجود آمد؟ قبل از آن، طراحان از چه نرم افزاری استفاده می کردند؟

در این قسمت می خواهیم به فلسفه به وجود آمدن Adobe XD بپردازیم. یکی از دلایل مهم کمپانی ادوبی برای تولید XD رقابت با نرم افزار Sketch بود. تا قبل از Sketch طراحان UI و UX طراحان از نرم افزارهایی مانند فتوشاپ برای طراحی رابط کاربری استفاده می کردند که این نرم افزارهای برای طراحی UI و UX بهینه نبودند و از نیازهای یک طراح رابط و تجربه کاربری بسیار فراتر بودند و یادگیری آن ها هم بسیار مشکل بود بنابراین Sketch با تکیه بر این نقطه ضعف و تولید یک نرم افزار بهینه برای طراحی رابط و تجربه کاربری، محبوبیت زیادی بین طراحان پیدا کرد.

Adobe XD

کمپانی ادوبی برای اینکه در گردونه رقابت عقب نماند، نرم افزار Adobe XD را به عنوان یک نرم افزار تخصصی طراحی رابط و تجربه کاربری معرفی کرد تا علاوه بر براوردن نیاز طراحان به یک ابزار ساده و سبک و اختصاصی شده برای طراحی رابط و تجربه کاربری، در رقابت هم حرف هایی برای گفتن داشته باشد.

رقبای Adobe XD در بازار چه نرم افزارهایی هستند؟

ادوبی اکس دی یا همان XD خودمان، اولین نرم افزار تخصصی طراحی UI و UX نبوده و طبیعتا رقبای قدرتمندی در بازار در کنار خود دارد. امروزه تعداد نرم افزارهای تخصصی طراحی رابط و تجربه کاربری بسیار زیاد شده است اما می توان گفت بازیگران اصلی میدان Figma، Sketch، Adobe XD و اخیرا Webflow هستند. در این میان اصلی ترین رقیب XD نرم افزار Figma می باشد.

در این مقاله که در مورد اکس دی صحبت می کنیم، قصد نداریم به صورت تخصصی به نرم افزارهای مختلف طراحی UI و UX و مقایسه آنها بپردازیم تنها به همین مورد توجه کنید که رقابت در میان نرم افزارهای مختلف امری طبیعی است و Adobe XD به عنوان یک نرم افزار، نیازهای شما را به خوبی برطرف خواهد کرد بنابراین نیازی به تسلط به تمام نرم افزارها نخواهید داشت.

اکو سیستم ادوبی اکس دی

بودن Adobe XD در اکوسیستم Adobe یکی از نقاط قوت برای فروش آن است زیرا احتمال اینکه شما قبلا Creative Cloud داشته باشیدیا از سایر محصولات Adobe استفاده کنید زیاد است.از تصاویر گرفته تا بردار ها، مجموعه محصولات Adobe شامل ابزاری اختصاصی برای اکثر نیازهای طراحان است که با  ادوبی اکس دی بسیار کاملتر خواهد بود.

Adobe XD

نرم افزار Adobe XD چه قابلیت ها و کارایی هایی دارد؟

اساسا تغییراتی که در نرم افزار ادوبی ایکس دی ایجاد شده است در راستای ارتقای کاربرد ویژگی ها و ابزار های سایر برنامه های شرکت ادوبی است. در این ابزار شکاف قابل توجهی که در مجموعه ابزار های ادوبی مانند فتوشاپ و ایلوستریتور وجود داشته است برطرف شده و به این ترتیب ویژگی های در دسترس تری در ادوبی ایکس دی وجود دارد.

این نرم افزار بهترین گزینه برای ایجاد رابط کاربری است، چیزی که تا پیش از عرضه Adobe XD با سایر برنامه های ادوبی امکان پذیر نبود و کاربران مجبور بودند برای پروژه های خود عناصر را با هم ترکیب کنند. بنابراین می توان گفت مهم ترین قابلیت ادوبی ایکس دی امکان ایجاد یک رابط کاربری راحت و سریع است.ابزار های در دسترس در نرم افزار ادوبی ایکس بسیار ارتقا یافته تر و قدرت مند تر هستند و سرعت طراحی را بسیار افزایش می دهند.

 

افزایش کیفیت طرح ها نیز امر قابل توجهی است که می توان در قابلیت های ادوبی ایکس دی آن را جست و جو کرد.

امکان سازگاری با سایر پلتفرم ها، امکان ایجاد طرح های پروتوتایپ، انیمیشن سازی، امکان برقراری ارتباط کارامد در یک پروژه برای مدیریت گردش کار و برقراری ارتباط موثر بین اعضای تیم، امکان ایده پردازی، ایجاد ماکت ها، ایجاد طرح های اولیه و بسیار واقع گرایانه و مواردی از این دست دیگر قابلیت های نرم افزار Adobe XD است.

این نرم افزار به صورت کاربردی از فضای ذخیره سازی ابری استفاده می کند و از همه مهم تر یک رابط کاربری موثر برای استفاده از سایر فایل هایی است که در دیگر نرم افزار های ادوبی ایجاد شده اند. عناصر تکرار شبکه ای نیز از دیگر ویژگی های نرم افزار ادوبی ایکس دی است.

Adobe XD

پلاگین های ادوبی ایکس دی (Adobe xd)

این برنامه با پلاگین های زیادی از قبیل پلاگین طراحی، پلاگین انیمیشن و… سازگاری دارد.

تغییر اندازه عکس ها و اشیاء در اندازه های مختلف را در جلوه های هنری تنظیم می کند و صفحه نمایش را به طور خودکار برای سیستم های مختلف از قبیل تلفن همراه و کامپیوتر تنظیم می کند.

با استفاده از نرم افزار Adobe XD می توان فایل های صوتی را تهیه کرد و می توان پیش نمایش آن ها را نیز مشاهده کرد.

این نرم افزار اگر با نرم افزار After Effects ادغام شود می توان تصاویر انیمیشن و متحرک زیبایی خلق کند.

Adobe xd شرکت ادوبی به کاربران اجازه می دهد مواردی مانند لیست ها و گالری های عکس را کپی کند.

Adobe XD می تواند مواردی را که چند بار تکرار می شوند با به روزرسانی و ذخیره خودکار تکرار کند.

با استفاده از این نرم افزار می توان فایل ها را به صورت PDF ذخیره کرد .

این کار انتقال فایل ها بین نرم افزارهای دیگر Adobe را تسهیل می کند.

فکر خود را اینجا بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − شش =