وبلاگ

چه کشورهایی به زبان آلمانی صحبت می‌کنند؟

زبان آلمانی
زبان خارجی

چه کشورهایی به زبان آلمانی صحبت می‌کنند؟

یکی از بهترین دلایل یادگیری زبان آلمانی را، می‌توان سفر یا تحصیل در کشورهای آلمانی زبان دانست. کشورهایی که در قاره اروپا واقع شده‌اند و زبان آلمانی را به عنوان زبان اول و یا دوم در سرزمین خود تعیین نموده‌اند. تعداد جمعیتی بالغ بر ۱۴۰ میلیون نفر در کشورهایی مانند آلمان، اتریش، سوییس، لیختنشتاین، بلژیک، لوگزامبورگ و دیگر کشورهای دنیا ساکن هستند. همه‌ی آنها به زبان آلمانی تکلم می‌کنند.

کشورهایی نیز هستند که در بخش‌هایی گروه‎‌های اقلیتی به زبان آلمانی صحبت می‌کنند. جمعیتی نزدیک به هفت و نیم میلیون نفر در ۴۲ کشور شامل بخش شمالی کشور ایتالیا، شرق بلژیک، هلند، دانمارک، شرق فرانسه، لهستان، جمهوری چک، روسیه و رومانی زندگی می‌کنند که به آلمانی تکلم می‌کنند. علاوه بر  این اشتراک زبانی و فرهنگی بسیار نزدیک بین زبان‌های انگلیسی، فرانسوی و آلمانی برقرار می‌باشد.

کمی درباره تاریخ زبان آلمانی

اولین نمونه‌های زبان آلمانی زمانی گزارش شدند که مردم آلمان در قرن اول پیش از میلاد با رومیان مواجه شدند. در آن زمان، آلمانی شامل گروه گسترده‌ای از گویش‎ها در مرکز اروپا می‎شد که متقابلاً قابل فهم بودند.

بعدها، این زبان به زبان‌های مختلفی از جمله انگلیسی، سوئدی، هلندی، آفریکانس، و بسیاری از زبان‌های دیگر تغییر شکل داد. در برهه‌ای از زمان و قرن‌ها پس از رویارویی آلمانی‌ها و رومی‌ها، آلمانی به آلمانی شمال، که اساس زبان‌های اسکاندیناوی را شکل داد، آلمانی غربی، که بعدها به زبان آلمانی تبدیل شد، اسکاتلندی و غیره انشعاب یافت.

زبان آلمانی

کشورهای آلمانی زبان در اروپا

اروپا جایی است که، مطابق انتظار، بیشترین تعداد گویشوران زبان آلمانی و بیشترین کشورهای آلمانی زبان را در خود جای داده است. همانطور که گفته شد، زبان آلمانی، با داشتن مجموعاً 79 میلیون نفر گویشور، پرتکلم‌ترین زبان این قاره به شمار می‌رود. در اتریش، که آلمانی در آن تنها زبان رسمی است، اساساً کل جمعیت 8.7 میلیون نفری به آلمانی تکلم می‌کنند. بخش عظیمی از سوئیس نیز، با توجه به آنکه 4490,000 نفر از جمعیت آن به زبان آلمانی سوئیسی و 292,000 نفر دیگر نیز به آلمانی معیار سخن می‌کویند، به این زبان تکلم می‌کنند.

آلمان83,517,045 نفر
بلژیک11,539,328
اتریش8,955,102 نفر
سوئیس8,591,365 نفر
لوکزامبورگ615,729 نفر
لیختنشتاین38,019 نفر

گویشوران به زبان آلمانی هم هستند که در سراسر بیشتر کشورهای اروپایی پراکنده‌ شده‌اند، هرچند این زبان در پایان جنگ جهانی دوم در بسیاری از نقاط جهان رشد چشمگیری داشت. آلمانی امروزه یکی از 24 زبان رسمی اتحادیۀ اروپاست و کلاً حدود 100 میلیون نفر در سراسر اروپا به این زبان تکلم می‌کنند. پس از روسی، آلمانی پرتکلم‌ترین زبان این قاره است.

محبوبیت آلمانی در قاره آمریکای شمالی

در سراسر آمریکای شمالی، حدود 1.4 میلیون نفر گویشور آلمانی وجود دارد. در ایالات متحده، به‌طور ویژه، آلمانی اکنون بیش از یک قرن روندی نزولی داشته و تعداد گویشوران آن از بیش از 2 میلیون نفر در سال 1910 اکنون به حدود 1 میلیون نفر رسیده است. قبل از جنگ جهانی اول، این زبان دومین زبان پرتکلم در آمریکا بود، اما اکنون جایگاه سابق را ندارد و جای خود را به اسپانیایی داده است. اما علت گسترده بودن این زبان در آمریکا تعداد مهاجران آلمانی‌ای بود که در قرون 18 و 19 به این کشور آمدند. گروه‏هایی از مهاجران آلمانی در سراسر آمریکا و کانادا پدیدار شدند و فرهنگ‎شان هنوز هم در جوامع معینی مشهود است، همچون زبان آلمانی پنسیلوانیا و آخرین آلمانی‎زبانان تکزاس. کانادا نیز تقریباً 400,000 نفر گویشور آلمانی دارد که بیشترشان در قرن بیستم به این کشور مهاجرت کردند.

زبان آلمانی

تعداد آلمانی زبان‌ها در آمریکای جنوبی

هرچند گویشوران آلمانی بسیاری در آمریکای شمالی وجود دارند، تعداد این گویشوران در آمریکای جنوبی، با مجموعاً حدود 2.2 میلیون نفر، حتی بیشتر هم هست. این موضوع اصولاً به دلیل جوامع آلمانی‌ای است که در قرن نوزدهم به آمریکای شمالی و جنوبی مهاجرت کردند. در بیشتر کشورها هزاران نفر به زبان آلمانی تکلم می‌کنند. اروگوئه 27,000 نفر، پاراگوئه 58,000 نفر، اکوادور 112,000 نفر و شیلی 20,000 نفر گویشور آلمانی دارد، اما جمعیت بسیار بزرگتری از این گویشوران در برزیل و آرژانتین سکونت دارند. آرژانتین حدود 400,000 و برزیل 1.5 میلیون نفر آلمانی‌زبان دارد. این جمعیت‌ها معمولاً تراکم بالایی دارند. در برزیل، تقریباً تمامی آلمانی‌ها در نواحی جنوبی این کشور زندگی می‎کنند. در این نواحی، می‌توان شهرهایی مانند بلومنائو را یافت که بازتابی دقیق از فرهنگ آلمانی هستند. به مانند آن است که آمریکای جنوبی هنوز هم جوامع آلمانی شکوفایی دارد، زیرا کمتر پیش می‌آید که مهاجران آلمانی مجبور باشند خود را با شرایط جدید تطبیق کنند.

آیا در آفریقا هم کشورهای آلمانی زبان داریم؟

در اواخر قرن نوزدهم، آلمان، به مانند بسیار از کشورهای اروپایی، مستعمراتی را در آفرقا ایجاد کرد. با این حال، ورود آلمان به این عرصه نسبتاً دیر انجام شد و مستعمرات کمتری را نسبت به کشورهایی نظیر فرانسه و بریتانیا به دست آورد. امپراطوری مستعمراتی آلمان هم دیری نپایید، زیرا آلمان مجبور به عقب‌نشینی از مستعمراتش در پایان جنگ جهانی اول در سال 1918 شد. نامیبیا، که پیشتر به آن آفریقای جنوب غربی آلمان نامیده می‎شد، با داشتن 11,200 نفر گویشور، تنها کشوری در آفریقا به شمار می‎رود که جمعیت آلمانی‎زبانان در آن زیاد است و به نوعی می توان آن را از کشورهای آلمانی زبان برشمرد.

زبان آلمانی

آلمانی زبان عجیب و جالب!

زبان آلمانی حقایق جالب بسیاری برای نشان دادن به کسانی دارد که با آن آشنایی ندارند که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره خواهیم کرد:

هفت زبان اصلی دنیا

  • شاید جالب باشد بدانید که این زبان به کلمات طولانی‌اش معروف است و درواقع طولانی‌ترین کلمه‌ی دنیا را با ۷۹ حرف الفبا دارد.
  • با بیش از ۱۳۰ میلیون گویشور بومی و غیربومی، پرگوینده‌ترین زبان مادری دنیا محسوب می‌شود.
  • دیگر نکته‌ی جالب توجه درباره‌ی زبان آلمانی، بیان زمان و ساعت است به طوری که برای بیان ساعت به ساعت بعدی اشاره می‌کنند. یعنی اگر ساعت ۲:۳۰ باشد، نیم ساعت به ۳ شکلی است که گفته می‌شود که از این نظر به زبان فارسی نزدیک است.
  • با اینکه بسیاری زبان آلمانی را زبانی سخت می‌دانند اما باید دانست که این زبان ۶۰% لغاتش با زبان انگلیسی مشترک است.
  • اگر با زبان انگلیسی آشنا باشید می‌دانید که در انگلیسی اسامی خاص مثل اسم افراد و یا شهرها و کشورها با حروف بزرگ شروع می‌شوند، اما در زبان آلمانی این اتفاق برای تمامی اسامی می‌افتد و اگر به نوشته‌ی یک فرد از کشورهای آلمانی زبان نگاه کنید متوجه می‌شوید.
  • داشتن یک حرف صامت خاص در الفبا از دیگر اتفاق‌های عجیبی است که فقط در زبان آلمانی می‌افتد. ß که یک حرف صامت است درواقع بیانگر دو s در الفبای آلمانی است. اما ماجرا ادامه دارد و این حرف نمی‌تواند به جای ss ظاهر شود چرا که می‌تواند معنای یک واژه را عوض کند.
  • این زبان جنسیت دیگری نیز دارد. بسیاری از زبان‌ها در دنیا برای اشاره به چیزها و یا افراد دو ضمیر مردانه و زنانه دارند درحالی که زبان آلمانی دارای یک ضمیر دیگر برای اشاره به چیزهایی است که نه مردانه هستند و نه زنانه و جنسیتی غیر دارند.

فکر خود را اینجا بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − چهارده =